Prin
JEANNE DIELMAN, 23 QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES (reg. Chantal
Akerman, 1975) ni se deschide o fereastră ascunsă prin care privim în
interiorul sufletului unei persoane. Prin cele trei zile în care rutina
domestică se desfășoară fără nicio înfrumusețare prealabilă, pare că asistăm la
nașterea unor riduri, la înmugurirea unei stări maladive. Rețeta de a folosi ca
și decor un apartament cu toate lucrurile domestice recognoscibile, de a lăsa
vânzătorii de magazine să își joace rolul fără intervenția figurației măresc
impactul asupra privitorului. Desigur, dacă la acest disconfort psihic (care poate
fi conștientizat sau nu, dar tot un disconfort se așterne) se adaugă 3 ore și
21 de minute în care asistăm doar la desfășurarea unor activități casnice (ușor
de catalogat ca fiind banale), poate duce la o plictiseală care să ne alunge
din fața ecranului. Dar miza filmului este alta, regizoarea accesând alte pârghii
ale cinematografului decât cele ale scenariului sau ale calității actorilor.
Grija mașinală față de copil dă
la spate trauma morții soțului ei pe care nu a evitat să o confrunte. Faptul că
primește regulat vizite amoroase pentru care este plătită, arată nevoia ei de
intimitate pe care nu pare să o deosebească de banalul curățat de cartofi.
Jeanne este mereu singură, chiar se
însingurează cadru cu cadru și, făcând asta, ajunge la sânge. Supiera (alt
obiect casnic, chiar feminin) este locul unde adună banii dați de clienți, și
această supieră stă în sufragerie în mijlocul mesei, în cadrul final dând
echilibru atât scenei cât și personajului.
Este un vid pe stradă, în casă,
în relația cu copilul, în replicile actorilor (instruiți să rostească
inexpresiv rolurile) și în acest vid, eu, personal, m-am recunoscut. Până la
urmă este un film care ne prezintă hiatusurile din care ne este construită
viața, iar acele hiatusuri, odată recunoscute, devin interesante pentru că
urmărim asiduu grimasele personajului. Desigur, putem pune în locul
personajului pe cineva drag (soția, mama etc) sau ne putem pune pe noi, și
atunci cele 3 ore trec fulgerător. Mai ales când începi să vezi sincopele,
devierile la care cauți reacția personajului ca și când ar fi a ta. Cel puțin
în cazul meu, filmul m-a transpus în aceste trăiri neconștientizate din timpul
băii, din timpul preparării cafelei, din timpul treburilor casnice etc.
Da, a fost un curaj acest film pentru anii 1970, cu iz de documentar casnic, în care cele mai banale activități ale unei femei din clasa de mijloc sunt oferite spectatorului așa cum sunt ele, fără farduri, fără machiaj. Filmul vorbește (pe limba peliculei, desigur) despre femeie, despre traumele depășite sau nu, despre luptele interioare, despre sexualitate, despre săturare. Supiera, ca o lampă ce ține în ea trauma femeii, tronează în sufragerie ca o autoritate nerostită a acelor două vieți care traversează filmul.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare