Istoria
revistei de benzi desenate Rahan este destul de cunoscută, confundându-se cu activitățile
pe care le făceam cei care am prins perioada 1969 – 1989 în blocul socialist. Apărând
inițial ca un desen de sine stătător în deja celebra revistă Pif, personajul Rahan își
câștigă repede publicul ajungând chiar să crească alături de consumatorii
de bd-uri europeni. Îndrăznesc să spun că aceste episoade, la vremea respectivă, echivalau cu
serialele care apar astăzi pe Netflix, publicul așteptând cu emoție întâmplările
noi.
A avea
o revistă Rahan și a o răsfoi în pauzele de la școală, cerea proprietarului și o
calitate de a povesti colegilor povestea din revistă pe care tu, desigur, ai
digerat-o în prealabil. Era mai mult o interpretare personală, de multe ori
inexactă, dar destul de sugestivă ca să se înțeleagă povestea. Și dacă tot am
ajuns la povestea episoadelor, da, pot spune că, dacă observăm o evoluție în
arta desenului, poveștile rămân destul de sărace, simple, previzibile.
Ideea
a rămas constantă pe parcursul celor două serii: Rahan era omul rațional, un om cu viziuni sociale, politice și
psihologice care depășeau cu mult perioada preistorică pe care o traversa. În
primul rând se lupta cu vrăjitorii, cu ideea de zeitate, cu ofrandele inutile
și cu îngustimea gândirii de trib. Cu toate astea la rândul său, el era subjugat voinței
cuțitului și de presiunea colierului. Se ducea în direcția indicată de rotirea
cuțitului pe o piatră și își ducea instinctiv mâna la colier atunci când trecea
prin emoții puternice (aduceri aminte, tristețe, autoîncurajare etc). Cuțitul
îl furase (nu fără remușcări adânci care țin mai bine de două pagini), iar
colierul îl primise ca moștenire spirituală al unui anumit spirit de a trăi. În acel moment, având pe fundal o erupție vulcanică, el devine apostolul unei religii sociale.
Odată cu arta desenului devine de-a lungul timpului mai îndrăzneț și curajul expunerilor. Astfel că subiectul aventurilor într-o perioadă preistorică greu de definit, oferă prilejul lui André Chéret să expună foarte multă nuditate, să îl arate pe Rahan fumând diverse halucinogene sau să îl pună pe același Rahan în situații în care se folosește de o abilitate de a discuta, abilitate care mai târziu va fi cultivată de către psihologi.
Țin minte că, în cartierul unde am copilărit, circula zvonul că ar exista un Rahan porno. Cu siguranță a fost o exagerare, un zvon scornit pentru a atrage atenția. Totuși, există în numărul 4 din N.C. o secvență unde eroul nostru blond, conducând o domniță spre tribul ei, se opresc într-un luminiș unde pare a fi atacați de o pumă tocmai când .... .
Una peste alta Rahan este un erou care a crescut alături de mulți din cei care astăzi suntem la o vârstă matură. Evoluția lui (ca și personaj) a mers paralel cu situația social-economică de atunci, cu reperele culturale la care ne raportam, la modul de viață pe care îl traversam. Colecția mea de Rahan N.C., conștientizată la maturitate ca un fel de răzbunare a copilăriei, este foarte aproape de a se încheia. Îmi lipsesc numerele cele mai greu de găsit, despre care am pomenit mai sus: 17, 23, 32-36 (desigur, vestitul număr 35 nu îl pun la socoteală).
Fără îndoială, aceste reviste erau încă de pe atunci văzute ca niște lucruri de valoare, dar tot nu îmi explic cum să făcea că totuși ajungeau pe mâna noastră (copii fiind) care, de ce să nu fim sinceri, nu prea aveam grijă de ele. Circulau multe reviste Rahan rupte, mâzgălite, înjumătățite. În același timp existau colegi care primeau interdicție să aducă Rahan la școală, trebuia să îi faci o vizită sau, cel mult în fața blocului. Mai erau și situațiile când doar împrumutai revista, ca la bibliotecă, urmând să o aduci proprietarului. Nu puțini erau cei care aduceau revista cu un ‘mic’ semn în interior, însemnând o mâzgălitură răutăcioasă (am găsit în anticariate reviste Rahan păstrate în condiții perfecte, dar care aveau pe la mijloc o mâzgâlitură explicită sau un cuvânt golănesc, și cam asta este explicația găsită de mine).
Rahan a fost o lume dispărută care a apărut într-o lume ce începea să dispară. Desigur, banda desenată își câștigase de mult timp publicul
peste ocean (vezi Batman, Superman etc), de aceea impactul la publicul european
a fost atât de mare. Mai ales că Rahan nu dispunea de echipament special (din
contră, era la polul opus umblând doar cu un cuțit din fildeș la șoldul drept),
nu se folosea de diverse mașinării (punea mintea la muncă, prin puterea
observației confecționând mașinăriile de care avea nevoie), iar legile pe care
le împărtășea în drumurile sale nu erau impuse de o autoritate, ci el le găsea ca fiind înnăscute Ceux
qui marchent debout. Nu în ultimul rând, nici calitatea și nici micile mari inovații în materie de bd pe care le întrebuința desenatorul, nu erau cu nimic mai prejos față de aventurile spectaculoase care veneau din America.
Fin de l"episode
Mi-a placut articolul, big like pentru postare!
RăspundețiȘtergereFoarte tare.
RăspundețiȘtergereDesenatorii lui Rahan au fost:
RăspundețiȘtergere* André Chéret parintele lui Rahan, ~4000 pagini
* Romero (Badia Romero) a preluat Rahan in perioada in care Cheret era in proces cu Vaillant - 38 episoade
* Guy Zam (Guido Zamperoni) 5 episoade
* De Huescar (José De Huescar) 1 episod
Multumesc pentru informatii! Cunosteam in mare nu in amanunt. :)
ȘtergereExista ceva, dar nu se poate numi porno. Este vorba de doua pagini aparute in ultimul volum din integrala neagra Soleil. Titlul este "Les femmes-hyènes".
RăspundețiȘtergereCe rau mi-a parut dupa ani&ani ca nu am pastrat colectiile de "Rahane" si surprize Turbo si Lazer... Au ramas la ai mei si mama crede ca le-a dat cuiva la un moment dat. Cand am nimerit acum cativa ani peste site-ul asta https://colectionaruldesurprize.wordpress.com/01-turbo am varsat cate o lacrima la fiecare serie de 70 de surprize...
RăspundețiȘtergere