L’eclisse (reg Michelangelo
Antonioni, 1962) este un film sec, minimalist în exprimare și care se folosește
de un câștig al societății preluat din mentalitatea capitalistă, și anume piața
bursei. Totul are un preț relativ, un preț care depinde de n situații neștiute
de nimeni, dar care poate nărui vieți într-o secundă. Regizorul pune iubirea pe
panoul valorilor volatile, dar o pune tăcut aproape pe nesimțite. Dramele celor
păgubiți se estompează, chiar dacă țin prima pagină a ziarelor, și avem ocazia
să vedem cum povestea celor doi tineri (interpretați de Monica Vitti și Alain
Delon) atinge niște valori maxime, ca apoi să se stingă, ca orice marfă de la
bursă. În acest film iubirea este dusă la bursa de valori a vieții, și prețul
ei nu doar că este fluctuant, dar vedem cum se evaporă în aburii orașului. Trecerea
bruscă de la atmosfera animată a bursei la viața pustie a străzii și, odată cu
strada, la viața secătuită de orice trăire a unei tinere, creează un vertij
interior, pentru că îți pui întrebarea dacă nu cumva sunt interrelaționate.
Străzile sunt goale (ici colo câte o mamă cu un cărucior), aproape pustii. Singurul loc animat, aglomerat, plin de viață este la piața bursei și în împrejurimi. Viața este golită de sentiment și de trăire, și un gust amar se instalează atunci când vezi femei de casă, trecute de 60, care sunt îmbătate de iluzia îmbogățirii și se agață de brokerii, încercând să le imite vocabularul și gesturile. Așa cum Vittoria va imita, în joacă, o negresă dintr-un trib, dorind inconștient să simtă libertatea interioară descătușată, departe de orice bursă. În câștig rămân mereu acei bărbați simpatici, agitați, care nu le bagă mâna în buzunare dar, cu mâna pe telefon, le vor lăsa fără economii. Da, nici măcar ei nu se îmbogățesc, pentru că ei, la rândul lor fac parte dintr-un sistem.
Jocul dintre Vittoria
și Piero nu rezolvă nimic, nici unul nu este idealist (poate puțin Piero dar
asta numai dintr-un orgoliu masculin rănit de reținerile Vittoriei) așa că el
se înscrie în rândul receptoarelor care trebuie ridicat din furcă pentru a nu
mai suna. Cu un final fotografic, care decupează colțuri și unghiuri din minutul
care se scurge pe lângă noi, obligându-ne să vedem viața în micile detalii pe
care le trecem cu vederea, regizorul pare că pune camera din perspectiva unui
creator omniprezent, încercând să redea cât mai multe detalii (oameni așteptând
autobuzul, un șuvoi de apă spre canal, crăpăturile clădirilor etc, etc).
Astfel, și marfa dintre cei doi trece în plan secund, filmul făcând un zoom out
brusc, pierzând pe cei doi protagoniști prin mulțimea detaliilor citadine până
la motorul principal al creației, porunca: Să fie lumină!
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare