Alex Turcu (blog-ul lui îl puteți citi aici) continuă rubrica Fișe de folklor cu un fascinant articol despre ÎNŢELEPCIUNE.
Alex
Turcu (blog-ul lui îl puteți citi aici) continuă rubrica Fișe de
folklor cu un fascinant articol despre Giganți. - See more at:
http://alexandervsalexander.blogspot.ro/search/label/Fise%20de%20folklor#sthash.wIgRJDQL.dpuf
Alex
Turcu (blog-ul lui îl puteți citi aici) continuă rubrica Fișe de
folklor cu un fascinant articol despre Giganți. - See more at:
http://alexandervsalexander.blogspot.ro/search/label/Fise%20de%20folklor#sthash.wIgRJDQL.dpuf
Alex
Turcu (blog-ul lui îl puteți citi aici) continuă rubrica Fișe de
folklor cu un fascinant articol despre Giganți. - See more at:
http://alexandervsalexander.blogspot.ro/search/label/Fise%20de%20folklor#sthash.wIgRJDQL.dpuf
ÎNŢELEPTUL
ŞI ÎNŢELEPCIUNEA
-
preamubul -
Dintru început trebuie să cunoaştem cu precizie care sînt, în folklor,
calităţile unui înţelept, aflînd astfel ce înseamnă însăşi înţelepciunea în
viziunea creatorului/distribuitorului de folklor.
Înţelept va fi oare
considerat cel care citeşte mult? Cel care ştie să citească viitorul în stele?
Cel care studiază în şcoli? Cel care învaţă multe limbi străine? Vom încerca să
răspundem, folosindu-ne de cîteva mostre populare.
Nu de puţine ori se spunea
în mediul rural că cititul (excesiv)„tîmpeşte”, văzînd în cititorul dedicat un
neadaptat, un om care „vorbind din cărţi” îşi omite din existenţă însăşi viaţa.
Cu toate acestea o „carte mare şi groasă” pe genunchii unui bătrîn este un
simbol al înţelepciunii. Apelul la carte se face de cele mai multe ori într-o
situaţie cu totul specială, iar tot în aceeaşi idee vine şi credinţa că „ceea
ce scrie la carte e sfînt”. Aşadar, paradoxal, bibliofilul nu este un om cu
„scaun la cap”.
Cititorul în stele, în
genere, este la fel de descosiderat de popor. Colportînd o snoavă (anecdotă)
antică, poprul român spune de asemenea, că cel care se uită după stele „dă în
gropi”. Replica trecătorului simplu nu întîrzie să vină:” Dacă citeşti în stele
viitorul, cum de nu ai ştiut că vei cădea într-o groapă?”
Studintele – primogenitura
trimisă la şcoli – odată întors acasă devine ţinta satirei ţăranului simplu:
Un student întors acasă nu mai
cunoaşte (sau se preface a nu mai cunoaşte) denumirile uneltelor de muncă a
cîmpului. Abia cînd se loveşte de o furcă, exclamă: A dracului furcă!
De altfel, problema limbii neaoşe a fost
pusă şi de Rabelais în „Pantagruel”, în episodul studentului limousin care
stîlcea limba franceză , latinizînd-o:”Deambulăm
prin compitele şi cvadriviile urbii, despumăm vorbocinaţiuni laţiale...capţionăm
benevolenţa omnijudelui[...] sex femenin etc.” Studentul limousin, abia după ce este bătut
începe să strige:”Vîi, vîi, mamucă, stăi
nu mai dădea[1]” –
aducîndu-şi aminte, subit, de limba de-acasă.
Tot în Rabelais,
întîlnirea cu Panurge, poliglotul, este pusă, în schimb, într-o cu totul altă
lumină. La români poliglotismul, însă, nu este mai demn decît maimuţăreala
limbii de-acasă prin termini sofisticaţi. Istoric s-a atestat faptul că
împrumuturile de cuvinte din alte limbi au, în marea lor majoritate, tot o
nuanţare ironică: a bodogăni (din slav. Bog – Dumnezeu) sau aghiuţă (gr. aghios
– sfînt), honţ – sas (de la Hans) etc.
Prin urmare, în folkor,
înţeleptului cultivat în şcoli nu i se dă mare importanţă: mai ales pentru că
pare rupt de natura umană, de omul care vorbeşte „bolovănos”.
Nu este apt să existe în
spaţiul sătesc. Este privit cu suspiciune şi ironizat (cînd nu este temut)
pentru că nu este natural, firesc. Nu aparţine firii – adică. Cel care nu
aparţine firii, cel scos din fire va fi numit „firoscos”, ca o replică la
„filosof” (jocul de cuvinte a lămurit de Anton Pann şi de studiul lui Lazăr
Şăineanu dedicat vocabulei în chestiune).
Deci, vom considera
calităţi ale înţelepciunii populare caracteristicile opuse celor de mai sus:
vorba dreaptă, scurtă, adevărul, independenţa faţă de carte, naturaleţea, bunul
simţ şi isteţimea.
Am pomenit cuvîntul
„isteţime”. Aici trebuie să facem, însă, o departajare clarificatoare. În
limbajul săteanului, „isteţ” numeşte mai îndeobicei, un tînăr, înţelepciunea
fiind una din calităţile bătrîneţii. Aşadar, un tînăr este isteţ (descurcăreţ,
adică) pe cîtă vreme un bătrîn este înţelept (adică ştie). Înţeleptul popular
este practic. Într-un anume sens se apropie de imaginea înţeleptului solomonic:
va alege să taie în două copilul pentru a o dovedi pe mama cea adevărată. LA
noi, un Solomon autohton, neputînd împărţi 3 copii la doi oameni în prag de
divorţ, îi pune să mai facă unul aceştia , astfel, împăcîndu-se.
De aceea, personajul
biblic, personajul atîtor rescrieri şi al atîtor tradiţii, Solomon, regele
Israelului, va avea în popor un omolog: Preminte Solomon.
Într-un basm din Transilvania,
cules de I. P. Reteganul, se regăseşte schema şi ideea principală dintr-unul
din cele mai vechi basme sapienţiale din istoria literaturii: Tabletele
aramaice ale Înţelepciunii lui Ahiqar.
A ajuns la noi pe filiere
greco-slavone, o versiune dînd şi Anton Pann: Archirie şi Anadan. În
antichitate episodul a fost ataşat naraţiunilor despre Esop, ajungînd astfel la
noi şi pe calea cărţii populare „Esopia”.
La Pop-Repteganul se numeşte „Părintele Arvinte”. Un înalt dregător este
trădat de fiul adoptiv iar concluziile sînt legate de actul nefast de a creşte
„copilul altcuiva”. Părintele Arvinte trece drept înţelept prin această
consideraţie a sa (Bine zicea moş Arvinte/Vai de cap unde nu-i minte).
În legătură cu
înţelepciunea bătrînilor, mai avem un exemplu despre o împărăţie care – pentru
a nu-şi mai risipi resursele materiale – hotărăşte să fie ucişi toţi bătrînii.
Unul scapă, fiind ascuns de fiul său. În urma unor probleme vitale de
nerezolvat, acesta ieşind, dă proba înţelepciunii acumulate, salvînd împărăţia.
Înţelepciunea este
exclusiv a bătrînilor. Cînd un copil sau un tînăr este iluminat – aceasta vine
de la forţe cu mult peste pătrunderea înţelegerii simple: În apocrifele
copilăriei lui Iisus se vorbeşte despre un dialog între micul Iisus şi învăţătorul
său: „Dacă nu şti ce înseamnă Alpha, cum îmi poţi vorbi despre Beta?” sau în
evangheliile canonice, învăţăturile date în templu de Iisus la 12 ani.
Bineînţeles, faptul este izolat şi se referă la persoane excepţionale (cum ar
fi hagiografiile populare).
O altă categorie de
înţelepţi sînt cei numiţi rohmani (după brahmani – spun unii cercetători),
oameni care se mulţumesc cu foarte puţin, nu se pleacă în faţa materialului
efemer şi îl mustră, la o adică, pe însuşi monarhul macedon, Alexandru cel Mare
(în versiunile româneşti ale Alixăndriei se numesc, după textul slavon tradus,
nagomudri – înţelepţii goi).
Înţelepciunea – ca o
concluzie a scurtului nostru preambul care promite o tratare mai largă – este
un dat al experienţei de viaţă, nu o acumulare de date sterile în ochii omului
simplu. Nu cartea, nici ştiinţele sterile dau măsura înţelepciunii ci tratarea
practică, aprope paradoxală în ochii celui obişnuit cu tratări abstracte, a
celor mai neobişnuite situaţii. De aceea, apelul la înţelept nu se face
oricînd.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare