duminică, 17 noiembrie 2019

alte trei poezii de Iustin Panța


alți poeți români postați pe acest blog aici


                                                                               sursă foto aici
umbrela

Bănuiam că o să-l găsesc în fundul sălii de așteptare cu cartea în mână și cu sacoșa doldora odihnindu-i-se la picioare - asta îmi amintește cum stătea ea odată pe iarbă, eu veneam din spatele ei, umbra mă devansa, apoi a acoperit-o: ea a crezut că este un nor, mi-a mărturisit câteva clipe mai târziu, și imediat s-a gândit că-și uitase umbrela acasă. Doar că o amuza gândul că va fi udată până la piele și atunci, întâmplător, s-a întors brusc și m-a văzut - nu a fost dezamăgită, a încercat să mă convingă privind în pământ, câte nu făceam, încă de pe atunci, ca să nu ne mai privim în ochi 

o fetiță răsfățată

Dar amintirea aceasta trebuie să-mi dea de gândit: eram un copil, o fetiță, răsfățată și  știu că mă întristam sincer după ce mama se împăca, după mult timp în care nu-și vorbeau, cu o rudă, pare-mi-se o cumnată de-a ei. Pacea lor îmi distrugea bucuria de-a cleveti împreună cu mama pe seama celeilalte femei, de-a râde (cu maliție mai mult sau mai puțin simulată - nevinovată) de unele ciudățenii ale ei, de a o disprețui puțin ... totuși disprețul acela, atțt de condamnabil - îmi dau seama, era ca o boare răcoroasă, o înviorare în plictiseală ce planta seri de-a rândul în mijlocul familiei.
Mi-a spus el odată - dacă într-adevăr raiul există nu știu cât de bine o vom duce acolo (în eventualitatea cuceririi lui), atâta timp cât în acele minunate grădini nu ne vom putea bucura de răul nimănui.

/ea are dreptate/

Aș fi putut lua autobuzul dar am preferat să străbat pe jos drumul până la gară chiar dacă vremea e foarte închisă și drumul este lung - așa trece mai repede timpul. Ziua de ieri nu am reușit s-o umplu cu somnul meu. Mi-a spus ea odată ''tu preferi să te instalezi în angoasă, orice motiv este suficient - faptul că nu te poți vedea în oglindă cu ochii închiși, că după  ce sapi o groapă pământul înlăturat prisosește când vrei să astupi la loc groapa etc., sau chiar și lucruri mai mărunte: vaza din sticlă albă, bomboniera din colțul bufetului, pipa din scrumieră" Poate că ea a avut dreptate: mai deunăzi privind vaza din sticlă albă mi-am dorit mult să fiu vaza din sticlă albă și aprinzându-mi chibritul aș fi vrut să fiu eu cutia aproape goală de chibrituri de pe măsuță, sau să fiu eșarfa vișinie, sau vecinul Gheorghe Totan. Astfel totul s-ar fi simplificat. Sau să mă transform în țăranul care stă liniștit într-un colț lângă sobă și nu-l bagă nimeni în seamă. decojește cartofi copți, ăși pregătește cina

(Lucrurile simple sau echilibrul instabil - 1992)

(poeziile au fost preluate din IUSTIN PANȚA - OBIECTE  MIȘCATE (I) ed Vinea 2003, București)

1 buşeli:

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!