În anul 1614 apărea la Kassel Fama
Fraternitatis (Fama fraternitatis
Rosae Crucis oder Die Bruderschaft de
Ordens der Rosenkreutz) urmată în 1615 de Confessio Fraternitatis (Confessio
Fraternitatis Rosae Crucis. Ad eruditos
Europae) și în 1616 de romanul alegoric Nunta chimică a lui Christian Rosencreutz. Aceste trei scrieri
înșirate pe parcursul a trei ani au stârnit un val uriaș de replici, broșuri
și studii dedicate unei persoane care, efectiv, nu a existat și
era clar că este o pură ficțiune. Nu mai puțin de 300 de cărți au fost scris până în
anul 1620 de diverși autori care porneau pe urmele lui Christian Rosencreutz. Istoricul Julius Evola menționează că ceva
asemănător s-a petrecut la sfârșitul sec. XII începutul sec XIII cu literatura
graalului.
Fama Fraternitatis și Confessio
Fraternitatis nu își cunosc autorul, dar speculațiile nu lipsesc, libertatea la
fabulație a fost, practic, nelimitată. Ideea că ar exista o societate secretă compusă
din spirite elevate (și în același timp evoluate) care prin călătoriile lor în lume au adunat crema
învățăturilor de pe întreg pământul, a înfiebântat ideile de renaștere
existente în toți oamenii. Era vorba despre o societate (cea a rozicrucienilor) care deși nu
exista fizic (nimeni nu a putut declara clar că a făcut parte din societatea
rozicruciană) avea o mulțime de membri. Unii dintre ei profitând de această
ambiguitatea și-au luat grade care, pe cât nu le puteau fi
recunoscute de nimeni pe atât nici nu le puteau fi contestate.
Manifestul Fama Fraternitatis se
pare că era cunoscut înainte de anul de
apariție pentru că în 1612 era scrisă deja o replică de către un anume Adam
Hselmayer care îi sublinia (îngroșa) direcțiile antiiezuite. Sunt prevestite (în replică)
niște schimbări radicale care urmau să survină după moartea regelui alchimist
care mutase capitala regală de la Viena la Praga (Rudolf II). Fama se adresează încă din titlu, aș zice curajos, Guvernelor și șefilor de state. Este
descrisă starea omenirii, văzută ca o perioadă plină de deschideri spirituale, o
perioadă în care omului i se permite să vadă
dincolo de natura vizibilă, mai mult chiar, li se permite anumitor Inteligențe înalt Iluminate să își desfășoare activitățile și studiile asupra naturii printre noi. Apoi este descrisă viața a lui Christian Rosencreutz (numit în carte de aici înainte Fratele C.R.C), o viață plină de exotic și aventuri cavalerești, dacă luăm în calcul faptul că Fratele C.R.C s-a aflat mereu în căutarea adevărului suprem
(graalul). Aflăm cum C.R.C a fost un călător prin părțile Răsăritului (văzut
idilic ca un loc al iluminării în orice ogradă) o regiune unde oamenii se pun
imediat în acord cu armonia întregii lumi datorită învățăturilor transmise pe cale orală de generații. Prin acele locuri (mai precis în
Damcar) va intra în posesia misterioasei cărți M, pe care o traduce și o aduce în Europa. Singura persoană care a
citit cartea ar fi fost, conform manifestului, Paracelssus care a fost și unul
dintre primii rozicrucieni (dacă nu chiar primul). Trecând prin mai multe peripeții în Egipt și Spania
(toate având însă substrat esoteric) C.R.C se reîntoarce în Germania unde pune bazele
la ceea ce avea să se numească frăția rozicrucienilor. Pentru început alege
patru discipoli pe care îi învață toate cunoștințele pe care le acumulase.
Între timp numărul discipolilor se ridică la opt. Urmând modelul evanghelic toți se
răspândesc prin lume pentru a propovădui noile învățături. C.R.C pune niște
reguli:
dincolo de natura vizibilă, mai mult chiar, li se permite anumitor Inteligențe înalt Iluminate să își desfășoare activitățile și studiile asupra naturii printre noi. Apoi este descrisă viața a lui Christian Rosencreutz (numit în carte de aici înainte Fratele C.R.C), o viață plină de exotic și aventuri cavalerești, dacă luăm în calcul faptul că Fratele C.R.C s-a aflat mereu în căutarea adevărului suprem
editura Herald |
- nicio plată nu
trebuia primită (exceptând minimum de subzistență);
- cei opt trebuiau să învețe limba și obiceiurile locurilor unde urmau să ajungă (și să le respecte);
- o dată pe an să revină în casa frăției pentru a discuta despre faptele făcute (dacă absența nu putea fi ocolită se cerea o scrisoare);
- fiecare trebuia să aibe un învățăcel care să ducă învățătura mai departe;
- în urma morții lui C.R.C frăția urma să fie ascunsă timp de 100 de ani.
Această istorie este dată des ca fiind viața efectivă lui Christian Rosencreutz fără a se menționa (voit sau nevoit) că este doar o simplă istorie a unui manifest. Mormântul lui C.R.C este descoperit chiar de membrii frăției care, aflați la a treia generație, pierduseră urma cupolei în care se afla trupul mentorului lor, trup care atunci când a fost descoperit nu a prezentat nicio urmă de putrezire. Multele minuni prezente în bolta care acoperea cadavru ne amintesc de mormântul plin de simboluri în care este pusă Iulia Hașdeu, un loc plin de inscripții aranjamente voit într-o ordine criptică (pardoseaua masonică a unei table de șah, prezența unor stâlpuri și inscripții, numărul de trepre etc). Data la care se zice că a fost descoperită capela lui C.R.C este 1604 anul în care a fost profețată căderea papalității dar și anul în care Simion Studio publică Naometria carte care se ocupa de studiul templului lui Solomon iar mai târziu va da naștere unei noi științe (dacă se poate numi așa), un fel de cabala arhitecturală. Descoperirea mormântului se referă clar la descoperirea unei noi învățături, cum zicea F. Yates cu riscul de a se contrazice, o iluminare spirituală chiar dacă iluminarea refuza din start religia. Era vorba despre o reformă generală care privea socialul, științele, religia, omul în sine. Alchimia, văzută ca o modalitate de a evolua spiritual și nu ca o cale de a produce aur cum se întâmpla la curtea regelui Rudolf II, este văzută ca regina științelor, și când se face referire la ea se face prin cuvinte care sugerează lumina puternică (soarele, focul mare, stelele).
- cei opt trebuiau să învețe limba și obiceiurile locurilor unde urmau să ajungă (și să le respecte);
- o dată pe an să revină în casa frăției pentru a discuta despre faptele făcute (dacă absența nu putea fi ocolită se cerea o scrisoare);
- fiecare trebuia să aibe un învățăcel care să ducă învățătura mai departe;
- în urma morții lui C.R.C frăția urma să fie ascunsă timp de 100 de ani.
Această istorie este dată des ca fiind viața efectivă lui Christian Rosencreutz fără a se menționa (voit sau nevoit) că este doar o simplă istorie a unui manifest. Mormântul lui C.R.C este descoperit chiar de membrii frăției care, aflați la a treia generație, pierduseră urma cupolei în care se afla trupul mentorului lor, trup care atunci când a fost descoperit nu a prezentat nicio urmă de putrezire. Multele minuni prezente în bolta care acoperea cadavru ne amintesc de mormântul plin de simboluri în care este pusă Iulia Hașdeu, un loc plin de inscripții aranjamente voit într-o ordine criptică (pardoseaua masonică a unei table de șah, prezența unor stâlpuri și inscripții, numărul de trepre etc). Data la care se zice că a fost descoperită capela lui C.R.C este 1604 anul în care a fost profețată căderea papalității dar și anul în care Simion Studio publică Naometria carte care se ocupa de studiul templului lui Solomon iar mai târziu va da naștere unei noi științe (dacă se poate numi așa), un fel de cabala arhitecturală. Descoperirea mormântului se referă clar la descoperirea unei noi învățături, cum zicea F. Yates cu riscul de a se contrazice, o iluminare spirituală chiar dacă iluminarea refuza din start religia. Era vorba despre o reformă generală care privea socialul, științele, religia, omul în sine. Alchimia, văzută ca o modalitate de a evolua spiritual și nu ca o cale de a produce aur cum se întâmpla la curtea regelui Rudolf II, este văzută ca regina științelor, și când se face referire la ea se face prin cuvinte care sugerează lumina puternică (soarele, focul mare, stelele).
Ceea ce își propuseseră autorul (sau autorii) manifestului Fama s-a întâmplat, și anume strânirea
interesului pentru ceva nou și deosebit. Confessio
Franternitatis (broșură tipărită anul următor la același tipograf) continuă
învățăturile din primul manifest de data asta în latină (se crede că era
adresată unui public mai elevat, vezi și inscripiția de pe pagina de gardă
Pentru oamenii de știință). În această scriere vedem cum se conturează un
limbaj specific, limbaj care vine până în zilele noastre fără ca, mulță
dintre cei care îl folosesc, să își dea seama. Citim cum acea perioadă era
văzută ca un moment de răgaz înaintea unui nou început, unui nou ciclu de viață
(ciclu care privea întreg universul). În acest răgaz are loc o pregătire în
masă, o pregătire spirituală astfel încât chiar oamenilor care nu se gândesc la
lumea spirituală li se oferă astfel de învățături. Iehova dorește ca oamenii să fie scutiți de greutățile
omenești și eliberați de nestatornicia norocului. Sunt înfierate filosofia
dar și papalitatea, această ultimă înfierare fiind motivul principal pentru
care se crede că s-a construit întreaga farsă rozicruciană. Alchimia este
văzută ca regina învățăturilor (cum am mai spus), dar nu cea șarlatană prin care se arăta cum se
naște aur, ci cea autentică spirituală care are rezultat evoluția interioară a
omului. Se lămurește motivul pentru care frăția nou apărută
oferă publicului larg învățături pe care celelalte societăți le țin ascunse.
Lucrurile importante pot trece neobservate, clarifică manifestul,
celor nechemați dacă aceștia nu au calitatea spirituală necesară pentru a
înțelege, motiv pentru care este cu
neputință (ca cineva) să afle ceva de
la noi, să obțină vreo dezvăluire sau să ne forțeze mâna împotriva lui Dumnezeu.Se urmărea chiar implementarea unui mod de conducere administrativ
asemănător celui din Damcar. Atacurile îndreptate către papalitate sunt văzute
ca niște muguri ai implementării noului mod de conducere statal. Este dat anul
de naștere al lui C.R.C – 1378 ocazie cu care se vorbește despre existența unor
cicluri în cursul istoriei și despre exsitența unui cifru înscris de Dumnezeu
în toate lucrurile existente în univers (asemeni literelor din Biblie), cifru
pe care doar cei care cunosc legile ascunse îl pot descifra. Se mai vorbește în
acest manifest despre:
- apropierea sfârșitului lumii
- apariția unor noi științe și noi stele în constelațiile deja existente, lucruri care sunt luate ca semne ale apropierii împărăției lui Iisus
- posibilitatea de a se prevedea anumite evenimente dacă știm să citim corect inscripțiile lui Dumnezeu
- elogiul adus Bibliei sau cum este numită Sfânta Sfintelor în studiul căreia se regăsesc toate învățăturile și toată chintesența universală
Etc
În Confessio sunt prezentate niște învățături care par să aibe cursivitate
și coerență, fapt care certifică existența unei astfel de conferi. Mai mult
chiar, idei precum: existența
unor cicluri universale, necesitatea unei evoluții permanente, necesitatea
deschideri spre lumea spirituală, oferirea pe scară largă a acestor învățături
astfel încât să nu existe opreliști, doar învățătura în sine făcând selecția
celor ce aderă sau nu la ea, sunt niște linii de forță care au renăscut în
sociteatea teologică, au animat învățăturile lui Rdulof Steiner, Aivanhov și
chiar animă azi direcțiile multor școli esoterice existente.
Despre Nunta chimică a lui Christian
Rosencreutz, pentru că este un mic roman inițiatic, o să vorbesc într-un
articol dedicat lui. Sper să pot clarifica dacă Rosencreutz se referă la
- cucea cu trandafiri (rosa = trandafir , curx=cruce)
sau - crucea cu roua (ros=rouă - crux=cruce) - fiind un procedeu alchimic.
Bibliografie
Frances A.Yates - Iluminismul rozicrucian ed. Humanitas 1998
*** - Fama Fraterniatis-Confessio Fraternitatis-Nunta Chimică a lui Christian Rosencreutz - ed Herald 2013
Stiam cate ceva, dar nu atat de amanuntit. Interesante informatiile!
RăspundețiȘtergeresper ca a facut lumina in acest subiect spinos :)
Ștergere