luni, 9 martie 2015

Trei poeți chinezi

poezie chineza, lupeanu
Antologie de poezie chineză,
ed Miracol 1996,
trad., studiu introductiv și note
Maria și Constantin Lupeanu

Din poezia chineză modernă și contemporană



Hu shi (1891-1962)

(Provine dintr-o familie de rentieri și negustori din provincia Anhui. Doctor în filosofie al Univ. Columbia S.U.A., a fost profesor, critic literar și ambasador. A fost un susținător al poeziei moderne în China.)

Un zâmbet

Acum mai bine de-un deceniu,
Cineva mi-a zâmbit.
Nu m-a atins vreun înțeles,
Doar frumusețea din surâs.

Nu știu ce i s-a întâmplat de-atunci,
Doar zâmbetul îl aflu în suflet.
Nici gând uitării să-l pot da;
Cu timpul, îmi devine tot mai drag.

Am scris mulțime de povești de iubire pentru el,
Și-nchipuirea mea l-a pus în câteva aventuri;
De caută citindu-le, unii tristețea,
Iar alții numai desfătarea,
Mâhnire sau plăcere
Își au izvorul în acel zâmbet.
N-am mai avut norocul să-i re-ntâlnesc stăpânul
Căruia-i mulțumesc că a zâmbit frumos.


Lei Shuyan (1942)

(A absolvit Facultatea de filologie chineză. În prezent este redactor de editură)


Picături de ploaie

Stropii ploii de mai
Sunt ca strugurii copți,
Cad bob după bob
La sânul naturii!

Timp al schimbărilor,
Pretutindeni mireasma de miere
Pretutindeni mireasma de alcool.

Luo Gengye (1951)

(A urmat institutul superior de dans. În prezent este coregraf)

Ceremonia de călugărie budistă

Țopăi în tam-tam-ul bătăilor în blana de fiară
Inima
S-a aprins și e flacără

Nu e nevoie de danusrile îndrăgite de generații întregi
Vreau DISCO

La început
Strămoșii dansau
Să alunge tristețea

De când gestul
A trădat
Sentimentele oamenilor

Strig
Fluier cu deștele în gură
Mișc membrele după placul inimii

În pădurile virgine din Africa
Pe munții și câmpiile Asiei
În picioarele goale
Se bate cu tălpile această mică planetă
Chemând o mie de inși
Asemenea mie

Lumea întoarce capul
În nenumărate pupile
Mă văd
Ca o flacără jucăușă

Rotesc privirea în cinci și șase culori
În jurul meu
Ca să mușc cu plăcere
Deschid aripile coapte

În țipetele noastre
Ringul de dans, puternic luminat
Se-nvârte devenind strălucitorul univers

Mă răsucesc o dată și încă o dată
Până ce eu însumi
Devin un corp ceresc.

* traducere și note biografice Maria și Constantin Lupeanu

0 buşeli:

Trimiteți un comentariu

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!