sâmbătă, 27 august 2011

Ilarie VORONCA


alți poeți români postați pe acest blog aici


foto: desen de Robert Delaunay

Ilarie VORONCA (nume adevărat Eduard Marcus, 31. decembrie 1903 Brăila - 8 aprilie 1946 Paris) a fost un poet evreu român de avangardă, promotorul revistelor 75 HP şi Integral şi al mişcării integraliste. Începuturile literare sunt legate de activitatea la cenaclul literar Sburătorul condus de Eugen Lovinescu. Debutează cu versuri simboliste influenţate de George Bacovia.
La doar un an de la debutul editorial aderă la atitudinea pragmatic inovatoare cuprinsă în Manifestul către tinerime al revistei Contimporanul, publică cu Victor Brauner şi Tephan Roll publicaţia avangardistă 75 HP (din care apare un singur număr).
În 1927 apare la Paris poemul Colomba, cu două portrete de Robert Delaunay, care marchează o nouă tendinţă în scrisul lui Voronca. Poetul părăseşte constructivismul şi intră în sfera de influenţă a suprarealismului, mişcare concretizată prin onirismul imaginii. Ritmul publicării plachetelor de versuri este foarte susţinut şi el nu încetineşte nici după stabilirea poetului în Franţa în 1933, de unde păstrează legături strânse cu viaţa literară din România. După această dată, creaţia sa aparţine spaţiului literar de adopţie: L'Apprenti fantôme (1938), Beauté de ce monde (1940), Arbre (1942),etc.
Naturalizat francez va participa la mişcarea de rezistenţă, ca scriitor şi luptător. Face o vizită în ţară, unde este întâmpinat cu un entuziasm general (1938). Se sinucide în acelaşi an, la 8 aprilie, în Paris, în timp ce lucra la un Manual al perfectei fericiri.
sursa wikipedia

Hemoragie, ascensiune

Lângă armele voastre, oameni neînduplecaţi,
Lângă vulturii voştri, pe care i-aţi dresat să sfâşie plămânii
Oicărui aducător de flăcări, e umbra mea între munţii aplecaţi
Atenţie spre oraşul încleştat sub cătuşele pâinii.

Dar vă spun: chiar dacă m-aţi răscoli până în cele mnai adânci măruntaie,
Cum ai sparge o vioară ca să găseşti în ea cântecul,
Sau o oglindă în dosul căreia ai vrea să desluşeşti imaginile,
Nu veţi putea atinge viziunea din mine.

Prin dimineaţa care-şi deschide o arteră
Cu ceaţa adunată în funduri de eprubete,
Cu sufletul care-n carne, ca-ntr-o cămaşă de forţă,
Se zvârcoleşte, zgârâie, ar vrea să se elibereze,

Şi voi muşcând zăpada sau muşcându-vă între voi
Ca nişte câini înhămaţi la sanie urcând spre care viscol?

Călăi sau fraţi, iată-mă, păşesc printre voi,
Şi nu ştiu ce-mi înfigeţi în omoplat: un pumnal sau o aripă.

din volumul Petre Schlemihl, editura Tipografică Bucovina 1932 (ilustraţii de Victor Brauner, Jules Perahim şi Michonze)



Strofa I

Monsieur: l'archange este un bon chef contable
Euridice: să-ţi prind ochii cu ace de siguranţă
te rog până aici fără aluzii matematice
Euridice mă duc să mă culc.

Strofa II

Euridice mă duc să mă culc
te rog până aici fără aluzii matematice
Euridice: să-ţi prind ochii cu ace de siguranţă
Monsieur: l'archange este un bon chef contable


apărută în revista 75 HP, OCTOMBRIE 1924


Pian

Sângele a bătut ore în trecut,
Plopii se ţin de mână proverbial
Ploaie elegantă în caiet englezesc
Până în gând anotimpul e de metal
Orice pasăre un afiş ceresc.

Cât de scump calendar compartiment
În tub câmpul răguşit magistral
Trenul politicos a jucat fotbal
Aici oraşul s-a deschis ca un porţigaret.

Pe trotuar târziu becuri îşi fac de cap
Magnetic podul peste case înnodat
Îngeri trec prin reumatism colorat
Cheamă glasul în moloz VA URMA

din vol Invitaţie la bal editura UNU, 1931 (cu un desen de Victor Brauner)


Hidrofil


Vântul e pătrat invers 50 lei util gazometru
interstiţial cheamă hornar pentru esofag
ein zwei pentru sept huit dieci
temperament scafandrier în portefeuille
sistem nervos apoteoză eu bumbac
omletă confecţionează clorofilă castrat
acul de siguranţă uşa s-a închis în
inima cu acetilen îmi e foame îmi
e întuneric îmi e dicţionar telefonul
cu barbă cochilia desface sonerii
almanah strada

apărută în revista 75 HP, OCTOMBRIE 1924

1 buşeli:

  1. Mi-a plactu mult "Interviul | 11 povestiri", absolut fantastica. Mi-am permis sa o fac si eu o scurta recenzie.

    http://infrasunete.eu/ilarie-voronca-interviul-11-povestiri-citate-despre-viata/

    RăspundețiȘtergere

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!