Nu
durata unui film, cronometrată conștiincios într-un scop statistic, mă
interesează, ci durata persistenței lui în cadrul nostru de referință. Un film
nu se termină cu ultimul cadru, atât de eliberator pentru corpul plăcut / neplăcut
înțepenit, așa cum putem spune că nu începe de când apăsăm play sau de când se
stinge lumina în sala de cinema. Desigur, asta înseamnă ca trebuie să acordăm
filmului statut independent care prinde viață, mai lungă sau mai scurtă, atunci
când intră în contact cu sferele noastre de raportare la viață (sine, societate
etc).
Suntem de acord că există cărți
care, odată parcurse, ne urmăresc peste tot (uneori ne și bântuie). Mai mult,
ni se întâmplă ca, precum într-o cameră plină de oglinzi, să găsim reflexii ale
lecturilor trecute în cele prezente, ba chiar să le anticipăm în cele viitoare.
Cât de lungi și întortocheate nu sunt mustățile lui Don Quijote în lecturile și
discuțiile noastre, cum se leagă lumile lui Cervantes cu cele ale lui Poe, ale
lui Borges, sau ale lui Calvino. Luând cunoștință cu ele noi cititorii le facem
vii, diverse (fiecare lector creează o nouă ființă) și revenim la ei permanent
fie la propriu fie prin reinterpretări.
Bântuiți rămânem (în lumea
filmului forța imaginii de potrivește mai mult cu bântuitul) pe viață de datul în
leagăn al lui Kanji Watanabe, de plânsul lui Bruno, casa arzând ca un
sacrificiu, de cimitirul copiilor din Jeux interdits, de privirea într-o
fântână alături de mama, de claxonul din Il sorpasso, de noaptea petrecută de
mamă și fiică într-o sonată de toamnă, de lumea ireală din Quatre nuits d'un
rêveur, gardienii pe care îi vezi în reflexia unei oglinjoare chiar când te
pregăteai să evadezi din celulă etc. Filmul prin forța imaginii și iscusința
scenaristului de a extrage o felie din operă, poate rămâne alături de noi,
poate chiar să se integreze felului nostru de a fi.
Filmul poate continua să ruleze
și după ce se termină, la fel cum el poate să ruleze și cu mult înainte de a-l
vedea, aici intrând în rol forța noastră de a anticipa (mă gândesc la acele
nerăbdări care izbucnesc când aflăm că un regizor drag va scoate un film nou
sau că urmează o continuare a unui alt film etc). Astfel, timpul devine un spațiu
de desfășurare al filmului care, în viziunea acestui text, devine la rândul său
o ființă independentă.
A citi – a reciti (cu toată
noutatea revigorantă cu care vine recitirea după cum arată Matei Călinescu în cartea
cu același titlu) își găsește ecoul (reflexia) în a vedea – a revedea (cu toată
reîmprospătarea ființei cu care vine revizitarea unui film). Prin revizitare durata
efectivă a filmului prinde noi dimensiuni, ba chiar aș spune că în vizionarea
filmului timpul dispare, e abolit, transformându-se într-o emoție vie care își
va păstra forța asemeni unei amintiri. Și revizitarea amintirilor rămâne la fel
de vie pe parcursul vieții, adăugându-se doar pâcla amară a nostalgiei. Deci,
cât durează un film?
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare