Iesirea din timp - iesirea din viata
Prin Un altfel
de jurnal / Ieșirea din timp Matei Călinescu devine, fără voie (pe undeva
din subconștient presimțită, în limitele firești ale presimțirii), un reporter
la porțile morții. În anul 1977 editura Albatros publică o carte care va atrage
atenția: Prima carte. ultima
carte având autor pe Cătălin Bursaci, un tânăr de 18
ani care va muri de leucemie. Jurnalul surprinde
maturizarea unui copil (se simte în scris schimbarea prin care îl poartă viața
de la copilărie la adolescență) și atitudinea avută în mijlocul bolii, micile
iluzii cu care se amăgește un timp etc, fără a ajunge într-o plângere
disperată, deși ar fi avut tot timpul. Cătălin suspină după iubirile pe care
nu le va putea trăi, dar despre care citea, meseriile pe care nu le va putea
practica dar îl atrăgeau, călătoriile care îi făceau cu ochiul. Din faza
terminală până în ultimele minute, băiatul este înregistrat pe bandă de
magnetofon, cartea fiind îngrijită postum de mama lui, actrița și scriitoarea Cristina
Tacoi. Cătălin moare în data de 24 iunie 1975. Matei Călinescu se află la polul
opus: ajuns în
pragul sfârșitului vieții (anii 70 de viață) își asumă conștient o atitudine
stoică, demnă și verticală în fața morții, revizitează evenimente din viață prin
care își înțelege stările prin care trece în așteptarea morții, își dezvoltă
mecanisme de apărare pentru a rezista anxietății care apare în momentul în care
timpul, așa imprevizibil cum este dar necondiționat, este redus drastic prin
rețetă medicală. Ultimele însemnări sunt dictate de scriitor nevestei. Matei
Călinescu moare în data de 24 iunie 2009. A trăi de pe o zi pe alta din
punct de vedere metafizic este mai mult decât o frază poetică, este o frază
trăită, o frază căreia îi devine apostol, propovăduind-o chiar și în cabinetele
medicale în care făcea chimioterapie. Părând a se pregăti să plece într-o
excursie (cel puțin în primele luni de la aflarea vieții), ateu fiind, el ne
arată că ia cu el pe insula pustie unde va ajunge: lecturi, (re)lecturi (mai importante sunt pentru
el (re)lecturile), muzica, filmele, amintirile cu prietenii și familia (Mircea
Ivănescu - căruia îi dedică jurnalul, Ioan Negoițescu, Nichita Stănescu, Mircea
Eliade, Uca – soția, M – fiul autist care murise și îi scrisese o carte Portretului
lui M, carte de care se va îngriji să apară și în engleză), amintirile
politice (fuga din țară, legionarismul lui M. Eliade), plimbările, reflexiile
personale. Ambele cărți sunt devastatoare pentru un cititor comod și liniștit,
pentru că se simte printre rândurile scrise tremurul în fața unui final care le
taie brusc firul vieții. Și poate nu faptul că firul va fi tăiat este trist, cât
faptul că cei doi știau că vor muri curând, nu știau însă când (Mors Certa
Hora Incerta). Este simpatic jocul vieții care le suprapune ziua morții la
o distanță de 34 de ani, dar și atitudinea matură a lui Cătălin Bursaci care
ține pasul maturității cultivate la Matei Călinescu, sau copilăria profesorului
universitar care se copilărește în fața unei clarvăzătoare de dragul nevestei
dar, zic eu, și dintr-o speranță într-o minune, o speranță ascunsă adânc în
spatele reputației de om de litere. În fața morții, având prin natura
jurnalului propria față (nu precum Max Blecher o mască autoficțională, fragilă
ce-i drept dar totuși mască) celor doi li se stinge treptat glasul literelor de
parcă ceva îi stinge (Cătălin va fi înregistrat, Matei va dicta). Forța vitală
născută din nevoia de a avea proiecte în perspectiva incertă dată de viață,
fiind motorul vieții (în viziunea lui Matei Călinescu) dispare și este înlocuită
nu de o atitudine absurdă (ce frumos ar fi) ci de un deșert existențial care cu
greu poate fi construit și susținut. Ieșirea din timp, adică ieșirea din viață
este disecată în ambele cărți, desigur în profunzimi diferite. Cătălin este
debusolat, se simte nedreptățit, trist pe viața despre care doar citește dar nu
și gustă. Matei se transformă în psiholog și își pune moartea pe canapea
psihanalizând-o până în adâncul viselor, până în trăirea zazen sau al
picoteli, punând toate evenimentele vieții pe o partitură interioară. Greu de
citit până la capăt când nu doar forța dar și luciditatea dispare, rămânând în
fața a ceva. Ultimul altceva de care se trece.
de-a bușilea prin aer!
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare