Lista de filme despre care am scris aici
La Regle Du Jeu (1939, reg Jean Renoir) se numără printre ultimele filme înainte de
începerea celui de-al doilea război mondial. Filmul îl văd mai mult ironic
decât satiric, prezentând o serată mondenă a unor persoane dintr-o clasă
superioară a societății din acele timpuri. Dramele lor sentimentale sunt
lipsite de profunzimea analitică de după război, fiind dominate în schimb de
niște atitudini idealiste și filosofice greu de înțeles în zilele noastre. Cu
un comportament copilăros (chiar dacă unul dintre personaje realizează brusc că
nu mai este cazul să se comporte așa, fără însă a și împlini gândul)
personajele par prinse într-o joacă de-a petrecerea, de-a iubirea, de-a prietenia,
de-a zborul. Nici măcar evenimentele tragice în care se văd prinși nu îi
trezesc, comportându-se în continuare ca niște visători, fără ca acest lucru să
îi facă antipatici. Servitorii sunt niște extensii ale stăpânilor, ajutându-i
să se îmbrace, să mănânce sau să le asculte senini supărările. Ei roiesc
neobosit și intervin eficient fără a li se dea ordine, iar stăpâni sunt destul
de calzi și de darnici cu ei.
Luis Buñuel în El
ángel exterminador – 1962 sau Marco Ferreri în La Grande bouffe – 1973 se vor
folosi de împrejurări asemănătoare (o petrecere de o noapte care scapă
raționalului și anumitor reguli sociale) pentru a satiriza aspru aceste
înclinații. Totuși, petrecerea lui Renoir pare un vis, cu scene candide
scăldate într-o atmosferă permanent comică (replicile sunt șugubețe, spuse pe
un ton distrat). Micile scene de comedie bufă vin perfect în punctul culminant
al filmului și nu durează mult, dispărând de unde au apărut pe nesimțite, adică
în spatele replicilor despre care am vorbit.
Robert, marchizul
La Chesnaye, este pasionat de micile jucării muzicale, mecanice, pe care le
colecționează. Chiar și pentru 1939 ele erau retrograde, văzute ca un capriciu
burghez. André Jurieu este pilot de avion și tocmai ce reușise un zbor peste
Atlantic de 23 de ore. Nu este cu nimic mai copilăros decât Robert, zborul cu
avionul fiind pentru el o joacă de copil, doar norocul făcând să nu se prăbușească
în ocean. Amândoi iubesc platonic aceeași femeie, o străină ajunsă în Paris
prin jocul sorții. Parcă le este și frică să își ia în serios rolul de iubit,
chiar dacă Robert își luase deja rolul de soț fără a-și consuma căsnicia cu
Christine.
Filmul accelerează
acțiunea când Danse Macabre (Camille Saint-Saëns), interpretată alert la pian, într-un
tempo bulevardier, se potrivește cu scenele bufe culminând cu uciderea
accidentală a lui André Jurieu și ascunderea tacită a ,,greșeli’’ de către toți participanții, de parc
ă totul ar fi făcut parte
dintr-o piesă de teatru.
Catalogat ca imoral
la vremea respectivă, filmul și-a câștigat publicul prin aerul de poveste care
curge fără efort, prin sentimentul de vis, prin delicatețea personajelor
construite (nu există personaje antipatice), prin savoarea replicilor.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare