joi, 3 februarie 2022

Dragostea unor visători

  filme despre care am scris >  aici

Le notti bianche (1957, Luchino Visconti) repovestește, de data aceasta vizual, scurta povestire a lui F. Dostoievski Белые ночи (Nopți albe). Cu un Marcello Mastroianni la granița dintre un timid și un matur lipsit de inhibiții, filmul redă cele patru nopți de euforie stârnite de efemerul sentiment al iubirii. Regizorul alege un decor de mucava, o scenă de teatru pe care se întind cele câteva străduțe sărăcăcioase unde se plimbă protagoniștii. O situație ușor ireală, cu atitudini nefirești prezintă privitorului o poveste de iubire pură, neprihănită. Într-o tânără ținută la propriu de fusta bunicii, fiorul iubirii nu lasă loc de îndoială sau de trădare. Felul acesta de a fi contaminează doi bărbați maturi care sunt vrăjiți (se lasă vrăjiți) de farmecul ei pur, într-un mod inconștient. Tensiunea se construiește cu fiecare pas, crește cu fiecare minut. În spatele zâmbetelor și al dansului se aude totuși țipătul spaimei și se vede chipul naivității. Dar, în lumea unui visător toate astea nu sunt niciodată judecate.
Filmul excelează prin detaliile decorului, prin unghiurile din care urmărește personajele, urmărind foarte mult transformarea trăsăturilor de pe chipuri odată cu experimentarea trăirilor fierbinți ale îndrăgostirii.





Mai aproape de spiritul scriiturii mi s-a părut Robert Bresson care în 1971 regizează și el o versiune a povestiri sub titlul Quatre nuits d'un rêveur. Cele două personaje din filmul franțuzesc sunt mai aproape de personajele scriitorului rus (ambii foarte tineri, ambii stângaci, ambii ieșiți din vremurile pe care le trăiau) iar naivitatea atât de bine conturată în carte, devine o armă des folosită de regizor în filmele sale.

0 buşeli:

Trimiteți un comentariu

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!