prima parte a interpretării filmului Călăuza în cheie psihanalitică ---> aici
filme despre care am scris > aici
,,Judecând dupã tonul lui,
iar ne va ține o predicã.”
spune Scriitorul (Sinele) mai
mult pentru sine. Apar primele semne ale unor rezultate ieșite în urma
conștientizărilor, ceea ce în istoria religiilor (în alchimie) poartă numele de
întâlnirea contrariilor. O bună bucată de vreme doar Scriitorul (Sinele)
și Călăuza (Supraeul) merg împreună, Profesorul (Eul) dispărând.
Cei doi trec pe lângă un foc în apă care le atrage atenția. Totuși, cei doi
ajung cam în același loc, chiar dacă străbat iluzia unui pericol (mereu este
așa în Zonă) unde îi așteaptă Profesorul (Eul), raționalul care nu se
lasă condus de extreme. El este atent să nu piardă rucsacul cu chiloți
,,Important e cã sacul cu chiloți
al Profesorului e în siguranțã.”
Cei trei decid să se odihnească puțin și
fiecare își alege un loc la distanță unul de celălalt. Scriitorul (Sinele)
și Profesorul (Eul) se tachinează reciproc, Profesorul (Eul)
mai blând. Pe măsură ce vorbesc toți adorm atingând probleme legate de ego (se
acuză reciproc de ipocrizie și minciună). Odată adormiți vedem cum Scriitorul
(Sinele) și Profesorul (Eul) dorm unul peste altul iar
Călăuza (Supraeul) le vorbește despre un vis. Treptat cei doi
deschid ochii și privesc inexpresiv Călăuza (Supraeul).
Pentru a urma călătoria cei trei trebuie să treacă printr-un tunel (trimiteri la simbolistica nașterii sunt evidente și nu o mai detaliez). Pentru că trebuie mereu se meargă în șir indian trag la sorți cine să o ia înainte. Sorții au căzut pe Scriitor (Sinele) să fie deschizător de drumuri, apoi Profesorul (Eul) și Călăuza (Supraeul) care se ascunde mereu în spatele Profesorului (Eul). Pe parcursul parcurgerii tunelului nu vorbesc nimic. Când sunt aproape de ieșire vedem cum Scriitorul (Sinele) și Profesorul (Eul) au asupra lor arme care să îi ajute la un eventual gest de sinucidere. Scriitorul (Sinele) are un pistol (o soluție violentă caracteristic Sinelui) iar Profesorul (Eul) o fiolă cu otravă. Ambii aruncă obiectele în apa din tunel, iar Călăuza (Supraeul) împinge discret pistolul din apă, asta explicându-ne prezența obiectelor de toate felurile în bălțile de pe drum.
La
rândul său Profesorul (Eul) va vorbi la telefon, dezvăluind în
același timp planurile lui de răzbunare
. Planuri mercantile (să răzbune o înșelare a iubitei) în spatele cărora se ascund aceleași nesiguranțe, aceleași neliniști. Călăuza (Supraeul) pune totul în vocea unei poezii pe care o poartă cu el de o bună bucată de timp
,,Vara a plecat
fãrã nici un
epitaf.
Mai este cãldurã în
soare,
dar asta nu e de
ajuns.
Tot adevãrul putea
veni
ca un puf cu 5
degete
la mine în palmã,
dar asta nu e de
ajuns.
Nici un rãu n-a
fost zãrit
în urma binelui.
Lumea s-a luminat
de sãrbãtoare,
dar asta nu e de
ajuns.
Viaþa a fost apoi
bunã,
m-a fãcut mereu sã
râd,
eram plin de noroc,
dar asta nu e de
ajuns.
Nici o frunzã
ruptã,
nici o ramurã
frântã,
Zile limpezi si senine,
dar asta nu e de
ajuns.”
Călătoria celor trei se încheie cu zgomote de tren și de apă căzând și un Bolero în surdină (Bolero aduce în ascultător, prin repetiția în crescendo, o neliniște, amânând mereu un final salvator răsplătit doar cu o amăgitoare creștere a intensității). Aceeași neliniște este asociată acestui final de călătorie, o călătorie pe care spectatorul o încheie, el - spectatorul - fiind cel care intră în cameră odată cu camera de filmat). Iar în finalul filmului suntem mângâiați de același zgomot de tren, de privirea trist_matură a fetiței (și total absentă, o privire obiect) și de Oda bucuriei. Da, o Odă a Bucuriei pusă acolo pentru orice eventualitate.
Ultimele cuvinte ale Călăuzei (Supraeul) la rugămintea soției de a o duce pe ea la cameră sunt
Călăuza: Nu poți merge acolo.Nevasta: De ce nu ?
Călăuza: Nu și gata ! și dacã nici la tine
nu va merge ?
Până la urmă este vorba de eșecul Călăuzei (Supraeului) de a reuși să împace instanțele psihice, să le concilieze pentru a se liniștii și el. Călăuza (Supraeul) este cel mai aproape de Entitatea (nu contează numele aici) dar cu toate astea este străbătută de o frică, o frică ce se perpetuează până la chipul fetei care nu poate să meargă.
Super contentul, La Multi Ani 2022!
RăspundețiȘtergere