filme despre care am scris > aici
Și dacă în Călăuza
(A. Tarkovski, 1979) avem călătoria celor trei instanțe psihice freudiene? Scriitorul este Sinele, Profesorul
(de fizică)
este Eul iar Călăuza este Supraeul. Să le dezvoltăm.
,,
Conștiința mea ar vrea ca
vegetarianismul
sã învingã în lume.
Iar
subconștientul meu tânjește
dupã
o fripturã suculentã.”
,,Am
sandvișuri, un termos...”
Călăuza
,,N-ai
sã reziști nici mãcar
o
orã aici, fãrã mine.
În
plus, aici nimeni nu se întoarce
pe
drumul pe care a venit.” Această observație a Călăuzei (Supraeului) este mai mult decât
o profeție, este modul în care curge devenirea, întâlnirea psihanalitică cu
psihicul pe drumul psihanalizei (,,nu te poți scufunda de două ori în același
drum” etc.,
etc.). Profesorul (Eul) este cel care dă cheile drezinei Călăuzei
(Supraeului), cel care plătește consumația, cel care leagă piulițele (deci
este ancorat în real, atent la tot ce se petrece în jur, ca un Eu care
se respectă). Spre deosebire de el Scriitorul (Sinele) este puțin
neglijent atunci când este trimis de Călăuză să se uite după santinele.
Fata
Călăuzei (Supraeului) se spune că ar fi un monstru, fără
picioare. Știm că are puteri din zona telechineziei, și ne punem întrebarea Ce
este cu ea (cu fata)? Pe calea
psihanalitică un astfel de copil ciudat (monstruos) pe care Psihologia nu îl
poate defini, este Intuiția, rudă cu acea interdicție care l-a înghețat
pe Scriitor (Sine) când a încercat să intre singur, rudă că
traseul imprevizibil luat de piulița aruncată ca ghidaj. Intuiția descrisă
de André Breton prin hazardul obiectiv (André Breton a studiat
medicina-psihiatria cunoscându-l pe S. Freud) este acel copil ,,monstruos” pe care
psihnaliștii nu îl pot defini exact, este acea instanță cuantică care scapă
catalogării, mapării sau reprezentării.
Călătoria
este simbolică, cei trei încearcă să meargă pe urmele celui din față, drumul nu
este drept, el este neprevăzut, întortocheat ca niște circumvoluțiuni ale
creierului, fiind ghidați de niște piulițe grele aruncate la întâmplare (o altă
rudă a intuiției și a vântului care interzice trecerea).
În
călătorie nu au ce căuta femeile (nu suntem în Divina Comedie să dea târcoale o
Beatrice) singura femeie care apare în film este înlăturată fără nici o
discuție suplimentară. Călătoria oricum este lipsită de referiri stricte la gen,
nu se vorbește de natura masculină sau feminină, se vorbește mai mult de
calitatea morală a oamenilor care intră în Zonă, care ies din Zonă sau care
se pierd în Zonă (alte aluzii la drumul psihanalitic însoțit sau nu de un
consilier, terapeut, psiholog).
Va
urma
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare