La 20 februarie 1909 în ziarul craiovean Democrația apare, concomitent cu ziarul Le Figaro și cu alte ziare din întreaga
lume, primul manifest programatic al futurismului. Presa este astfel luată de către
noile mișcări literare ca un nou aliat, ca o tribună de la care se va
striga J’acusse!
atât unor persoane publice (de regulă scriitori consacrați tradiționaliști) cât
mai ales societății. Ca un numitor
comun, noilor reviste care vor apărea răzleț le vor lipsi programele temeinice
de revigorare artistică, luându-le locul un limbaj metaforic, poetic, adesea
văzut ca un limbaj specific al manifestelor. Poate pentru că locuitorii
spațiului românesc au fost prinși pe nepregătite, incapabili să “incendieze muzee și
biblioteci” pe care nu le aveau, a dus la evoluția lentă a presei de avangardă
și, chiar atunci când aceasta a apărut, s-a stins foarte repede[1]. Această stare de fapt ar
fi trebuit să fie, în viziunea lui Scarlat Callimachi, un atu “Noi nu avem (…)
pretextul tradițiunii în artă, încât ne este mult mai ușor
ca altor popoare, să apucăm pe drumul acesta necunoscut al formelor noi[2]”
Pe lângă eclectica și logeviva publicație Contimporanul, vor apărea diverse
publicatții, unele cu titluri voit scandaloase, cu activitate efemeră, altele
solid consolidate în jurul unui colectiv editorial care va încerca să își asume
o direcție proprie. De la 75 H.P., revista
cu număr unic din 1924 care, de-a lungul timpului, va fi privită ca un manifest
în sine, ca un adevărat reper al inițiativei, până la Meridian (seria I 1934-1938; seria II 1944-1945) locul în
care, pentru puțină vreme, se vor întâlni toți protagoniștii avangardei
românești, viața presei va fi una deloc liniștită.
PUNCT
În
noiembrie 1924, la o lună după 75 H.P.,
își începe apariția în România revista Punct, subintitulată Revistă de artă
constructivistă Internațională. Ieșită încă de la primul număr din tiparele
convențiilor tipografice (cum cereau manifestele futuriste și dada), condusă de
Scarlat Callimachi, își va anunța în ultimul număr din 1925 ’’unirea de forțe’’ cu revista Contimporanul,
pentru o mai bună susținere a efortului de propagare a artei moderne în
România. De fapt Punct a fost de la
bun început un satelit al Contimporanului,
un loc unde mai tinerii Stephan Roll (Gheorghe Dinu), Ilarie Voronca, Mihail Cosma
(Ernest Spirt) vor publica alături de Ion Vinea, Felix Aderca (Zelicu Froim
Adercu), Marcel Iancu, Paul Eluard sau Philippe Soupault.
Revista
și-a menținut o apariție săptămânală de-a lungul a șaisprezece numere, reușind
să redea tensiunea avangardei mai mult prin grafica semnată de Victor Brauner,
Marcel Iancu, Janos Mattis Teutsch sau Kurt Schwitters și prin articolele
programatice (niște prelungiri după Manifestul
activist către tinerime) semnate de Ilarie Voronca, Scarlat Callimachi, Kurt
Schwitters, Theo Van Doesburg sau Hearth Walden, decât prin producțiile
literare. Cu
un articol program apărut abia în numărul 4, revista își va menționa clar
intențiile prin directorul său S.C. ‘’În primul număr al acestei
reviste de artă nouă, n-am scris, după obiceiul pământului un cuvânt
introductiv sau explicativ. (...) Am rupt orice legătură cu arta trecutului,
căci secolul nostru de emoții puternice și fulgerătoare are nevoie de forme noi
pentru manifestările lui de artă.’’ Dușmanul de temut al revistei Punct, ca și al celorlalte reviste, va
fi tradiționalismul, aspru amendat
prin ironii repetate. Astfel sunt amendați,
pe un ton ostentativ, numele celor cu care ‘’luptau’’ pe
frontul artei: Camil Petrescu, Victor Eftimiu, Brătescu Voinești sau Lucia
Mantu.
Cu
puține excepții ultima pagină va fi păstrată pamfletului și casetei cu adeziuni
unde vom găsi, pe lângă Contimporanul
și defuncta 75 H.P., numele unor
publicații precum Der Sturm – H
Walden, Merz – Kurt Schwitters, De Stijl – T.van Doesburg, G – H. Richter.
De
la primul număr, publicat sub formă de afiș, până la ultimul creațiile literare
vor varia ca orientare, dar nu vor depăși linia futurist-constructivisă.
Creațiile dramaturgice ale lui Scarlat Callimachi publicate în revistă nu se
vor putea încadra în nici una din direcțiile trasate de mișcările de avangardă,
mișcarea românească trebuind să aștepte cel de-al doilea val suprarealist de la
București (1940-1947) pentru a avea texte
teatrale suprarealiste[3].
URMUZ
Chiar dacă revista Urmuz își va începe va apariția din ianuarie
1928, Geo Bogza va nota în jurnalul său, pe care îl va tipări abia în 1987[4], încă din luna septembrie
1927 intenția de a tipări o revistă. În data de 30 septembrie se hotărește
pentru numele de Urmuz iar în zilele
care urmează tipărește un număr mare de afișe[5]. În pur spirit
avangardist, și în conformitatea cu stilul său rebel de a fi, pe 6 noiembrie,
conform notării din același jurnal, va aduna și va da foc afișelor respective.
Ecoul stârnit în urbea în care trăia este notat de multe ori, cele mai
importante fiind notarea din 17 noiembrie: “În Rampa un veninos articol al lui
Dem. Theodorescu, pornit de la afișele care anunță apariția revistei Urmuz” și din 22 noiembrie “ (...) găsesc un Univers
deschis: Revoluționarii
de la Câmpina, articol al lui Camil Petrescu despre Urmuz[6]”.
Colaboratorii
de la Urmuz vor fi în mare cei de la
revista Punct (Stephan Roll, Ilarie
Voronca, Victor Brauner) iar direcția revistei va fi mai canalizată spre
direcțiile nou apărute: dadaism, constructivism, suprarealism ba chiar, după ultimul număr, spre penetrantism. Penetrantismul l-a preocupat mult timp pe Geo Bogza ca o direcție
literar artistică pe care urma să o definească, să îi schițeze câteva linii, să
îi scrie, cum se obișnuia în acea perioadă, un Manifest. Totul a rămas în jurnalul său la faza de intenție, chiar
dacă Manifestul a avut o formă pe
hârtie.[7]
Revista
a avut cinci numere[8],
ultima pagină rezervată adeziunilor și săgeților trimise impotriva criticilor
tinerei mișcări, săgeți strânse sub rubrica HAU-PARLEUR, și a fost ilustrată de
Geo Bogza, Victor Brauner, Angelo Maino, Marc Chagall. Revista va deveni un
organ propriu al lui Geo Bogza[9]
prin care fraza urma să-i devie “un impetuos organ viril care să dezvirgineze sufletele
îmbâcsite și să lase în ele sămânța cerurilor noi”, pentru că “Adeseori arta este dreptul suprem al artistului de a-și bate joc de orice[10]”.
Pentru poet poezia devine o armă a sufletului care, pe lângă zguduirea bunului
simț artistic, trebuia să producă și zguduirea moralei burgheze[11].
ALGE
Subintitulată Revistă
de artă modernă, revista Alge (seria
I 8 numere 13 septembrie-25 decembrie 1930; seria II 3 numere, 1 martie – 1 mai
1933) va duce mai departe revoluția
tipografică începută la 75 H.P. și cea
editorială, prin nerespectarea formatului tradițional. Directorul revistei va
fi Aurel Baranga (Aurel Leibovici, 1913-1979), un autor care, ca mulți actori
ai mișcărilor de avangardă de la noi[12],
va face pact cu mișcarea socialistă de după al doilea război mondial, fiind
autorul imnului României comuniste, Zdrobite
cătușe, redactorul revistei de satiră Urzica
dar și autor a mai multor piese de teatru care au avut numeroase
reprezentări și ecranizări (Fii cuminte, Cristofor!, Mitică sfântul blajinul). Direcția revistei va fi cea
suprarealistă, lucru văzut atât prin farsele și scandalurile iscate (a se vedea
cele două reviste apărute într-un singur număr care au dus la anchetarea și
închiderea redactorilor pentru atac la bunele moravuri) cât și prin publicarea
creațiilor unui copil, Fredy Goldeștein.
Ilustrată de S. Perahim, revista va încerca cu fiecare
număr să difere prin exprimare, prin forme (vor alterna numere în formatul unor
afișe sau al unor pliante, ocazionate de diverse evenimente cum a fost nunta
lui Sașa Pană), prin creațiile publicate, fiecare număr în parte devenind un
obiect artistic special[13].
Autorii, cu toții tineri colaboratori ai revistei unu (Gherasim Luca, Sesto Pals, Paul Păun) vor abuza de jocuri voit
infantile, de un umor negru și scabros pentru a se afilia poeziei nou apărute,
lipsite de retorică și metaforă. Jocurile literar-artistice practicate dau
naștere unor asocieri aparent premonitorii, atât de căutate de suprarealiști.
Este cazul portretului făcut lui Gherasim Luca de către S. Perahim în numărul
doi, portret făcut în spiritul titlului revistei, pe un fundal de alge, portret
care se va întâlni peste ani cu sfârșitul poetului în apele Senei.
* * *
Nu doar aceste reviste dar și restul care au mai fost (Prospect editată la Iași de Aurel
Zaremba, 7 numere apărute în 1928, Viața
imediată, București, un număr 1933 ,
Liceu, Craiova editată de Virgil Teodorescu, două numere, etc) au încercat să țină pasul cu angajarea
artei în noile direcții născute de cele două conflagrații mondiale. Artiștii
din toate țările erau angrenați cu voia sau fără voia lor în acest război, în
aceste cutremure sociale, mulți renunțând la manifestările artistice pentru
lungi perioade timp[14].
Ziarele erau programate să ia locul literaturii, un
articol bine scris fiind capabil, în viziunea avangardiștilor, să ia locul unui
roman. Reprotajul mai ales avea pretenția de a fi actual, de a fi capabil să ia
și să redea pulsul societății, astfel că opțiunea lui Geo Bogza și Gheorghe
Dinu de a renunța, după perioada avangardistă, la literatură în favoarea
reportajului este de înțeles. Acest lucru se întâmplă mai ales după 1945, până
atunci cititorul trebuind să fie trezit, să i
se deparaziteze creierul, să i se
ucidă morții toate astea până la sosirea maturității care îi va arunca munții pe umeri.
Bibliografie
*** Revista ALGE (seria I 1930-1931), ed ICARE și ed Vinea, 2003
*** Revista PUNCT (16 numere 1924 – 1925) ed ICARE și ed Vinea, 2003
*** Revista URMUZ
(5 numere) ediție anastatică, Câmpina, 2010
Cernat, PAUL – Contimporanul. Istoria unei reviste de
avangardă, ed. ICR, București 2007
Constantin, EMILIAN – Anarhismul poetic, București, 1932
Bogza, GEO - Jurnal de copilărie și adolescență, editura
Cartea Românească, București, 1987
Morar, OVIDIU –
Avatarurile suprarealismului românesc,
ed Univers, București 2005
[1]
Ca un joc al ironiei sau urmare unei
inteligențe native, Sașa Pană (Alexandru Binder) va păstra întreaga istorie a
mișcăriilor de avanagardă în colecții personale, gest amendat în manifestele fondatoare
[2]
Punct - nr.4, 13 decembrie 1924
[3] ***Texte teatrale suprarealiste, antologie
de Ion Cazaban si Dan Stanciu, ed. Unitext,
București 2005
[4] Jurnal de copilărie și adolescență,
editura Cartea Românească, București, 1987
[5]
Luni 24 octombrie Afișele
Urmuz sunt admirabile; Sâmbătă 29 Octombrie Afișele Urmuz
sunt pe fabrică
[7] Evocatoare în acest sens sunt notațiile
din 19 Februarie, 24 Februarie și 16 Iulie 1928
[8] Conform aceluiași Jurnal a mai existat un număr șase din revistă dar a fost abandonat
[10] Urmuz, no 5, iunie-iulie 1928
[11] Ovidiu Morar – Avatarurile
suprarealismului românesc, ed Univers, București 2005
[12] Alți scriitori care au facut acest pact
Virgil Teodorescu, Geo Bogza, Gheorghe Dinu (din anii ’40 va renunța la pseudonimul care l-a consacrat).
[13] Ovidiu Morar – Avatarurile
suprarealismului românesc, pg 107
[14] La noi este cazul lui Sesto Pals (Simion
Șestopal) care își va publica poeziile într-un volum abia în 1998.
Interesante titluri, multumesc pentru postare.
RăspundețiȘtergereImi place blog-ul, sa mai postati!
RăspundețiȘtergereAveti un blog de nota 10, sa mai postati!
RăspundețiȘtergereFoarte tare blog-ul, sa mai postati.
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru citire!
ȘtergereAm avut sansa sa invat despre aceste titluri. Ma bucur sa imi aduc aminte.
RăspundețiȘtergere