sâmbătă, 2 mai 2020

Raluca Panait are nevoie de poezie ''aşa cum ar avea bolnavul de cancer nevoie de citostatice''

vezi lista completă a invitaților pe blog > aici




Raluca Panait ascunde în versurile mature pline de trimiteri livrești, cum șade bine unui poet aflat la începuturi, multe amănunte personale. Dar nu le subliniază prin metafore ci le lasă libere, ca niște vorbe aparent spuse la întâmplare, aparent pe fugă pe care nu insistă. Astfel, rezultă o poezie rarefiată care te poate surprinde la orice cuvânt. Pentru că Raluca se simte bine pe drumul unei poezii cu un mesaj matur, chiar dacă asta înseamnă să vadă, de exemplu, partea monstruoasă a părinților sau mai bine zis a stării de a fi părinte. Îi dă și iubirii partea ei de atingere carnală, dar mereu în cazul ei (ca și în cazul călăuzelor spirituale pe care le numește) poarta de intrare (în cazul de față pielea) este zgâriată, deschizând noi paliere ale sentimentului atât de cântat. 
Întâlnim o poezie în care imaginile sunt ținute în frâu, o poezie în care vedem cum încearcă să nu piardă pe drum mesajul pe care ține să îl transmită. 


(n. 22 iulie 2001, Caracal)
Activitatea literară:
PUBLICAŢII: Revista ,,Vitralii romanaţene”, Antologia ,,Cea mai nouă poezie” (Zilele de poezie ,,Constantin Virgil Bănescu”, Ediția a IX-a), Antologia ,,Conexiuni” Ediția a IXX-a, Antologia ,,Moștenirea Văcăreștilor Laureați ai ediției 51”


PREMII LITERARE (2019): Trofeul ,,Poesis Litera” la Festivalul Naţional de Poezie şi Proză ,,Mihai Eminescu, Premiul ,,Vasile Voiculescu” pentru Poezie (secțiunea Elevi licee) în cadrul Concursului Național de Creație Literară ,,Vasile Voiculescu”, Premiul Național pentru Poezie la Festivalul-concurs Național de Literatura ,,Moștenirea Văcăreștilor”, Premiul II la Concursul Național de Poezie ,,Tradem”, Premiul II la Concursul Național de Poezie ,,Ion Chichere”


s
te-am pus să citeşti cartea mea preferată
și după mi-ai zis
cu entuziasmul unui copil
care descoperă legea atracției gravitaționale
că eu sunt alice a ta
(dacă stai să te gândești noi am sfidat legile fizicii
pentru că nici distanța nu ne-a împiedicat să ne fim aproape)

nu te-am sărutat niciodată
dar ți-am numărat
tăieturile şi arsurile de pe brațe
(ştiu că mereu ți-ai stins țigările pe încheieturi
chiar dacă nu voiai să vorbim despre asta)
am numărat şi ghețarii care ți se topeau în ochi înainte să adormi
şi spitalizările involuntare sau psihiatrii care nu au înțeles 
de ce vrei atât de mult să fugi din tine

şi da honey asta mi se pare cea mai pură formă de intimitate
pentru tine am vrut să decupez cerul
în plasturi sau poezii 
(nici nu mai ştiu dacă e vreo diferență între astea două)
pe care să le lipeşti
peste tăieturile şi arsurile alea
şi cumva să şteargă urmele abuzurilor
sau măcar să te umple de albastru
şi să înveți să respiri

ştii
i still get high on deep conversations
but nobody's despair turns me on like yours
şi mă întristează să aflu
că înainte de noi
au fost julio cortázar & alejandra pizarnik

tú no me quieres viva
tú me quieres feliz

dar nu înțelegi că până să te cunosc
am crezut doar în pastilele de făcut fericire

p

trei shot-uri şi zâmbetul ăla ca o ceață colorată
care ți se lipeşte de piele până
devine parte din tine
într-o noapte bolnavă care căzuse între piepturile noastre
şi aştepta să o strângem în brațe
(bineînțeles - un pretext ca să ne strângem noi
în brațe
dar eram prea amețiți
ca să realizăm asta)

nici nu ştiu ce fredonam atunci
loving strangers sau i fell in love with a dead boy
dar ştiu că m-ai oprit la un moment dat
şi mi-ai zis aşa
cu gravitatea cuiva care anunță că va cădea un asteroid
se vor lipi continentele
sau orice alt lucru important de care ar depinde soarta omenirii
tu mi-ai zis că dacă ai avea o iubită ca mine
te-ai mai gândi dacă într-adevăr nu vrei copii

şi atunci m-am simțit ca o stradă pe care s-au stins toate felinarele
pe care nimeni nu mai trece pentru că are numai gropi
şi pietre colțuroase în care ți s-ar tăia inima dacă ar aluneca din buzunare

te-a mirat atât de mult
că nici nu am mai fredonat
nici nu am mai vrut să bem împreună

ar fi trebuit să îți spun
că mi te imginasem citindu-le poveşti copiilor noştri
sau că îi văzusem
învățând să meargă de-a buşilea
apoi în picioare şi după pe bicicletă

bucuria noastră când ne-ar fi spus mama şi tata
primul dinte căzut
primele lor iubiri

şi după nesiguranța
teama că vom alerga după ei
pe cele mai înalte blocuri
că nu ne vor lăsa să îi ținem de mână
când încearcă să traverseze pe roşu

teama că boala
care i-a ținut treji şi speriați pe părinții noştri
va fi al doilea lor prenume
curat la nivel de ocd dar nu chiar

am nevoie de traume
aşa cum ar avea bolnavul de cancer nevoie de citostatice
nu-mi pasă că-mi va cădea tot părul
că voi ajunge să îl înghit din cauza țipetelor nerăzbunate
sau că în urma mea va trebui să vină cineva
şi să măture cu scârbă toată mizeria
în momentul de față
nu-mi pasă decât să râcâi varul
de pe piele
chiar dacă uneori se desprinde cu bucăți de carne
ştiu că doar aşa
voi putea ajunge dimineața la gară
cu o valiză de scame galbene dintr-un soare
pe care nu l-am mai văzut de câțiva ani
şi o piele nouă
într-un trup curat ca o casă proaspăt închiriată
unui tânăr cuplu fericit care aşteaptă
venirea pe lume a primului lor copil
la fel cum aşteaptă trupul meu cel curat
venirea trenului
care să desprindă dracu odată
şi varul care nu se mai vede
dar încă pătează
pereții din camera bebeluşului

cu fericirea însă nu te poți obișnui

te obişnuieşti cu buzele muşcate până la sânge
& durerea din gât când încerci prea mult să opreşti lacrimile;
cu genunchii strânşi la piept şi lipsa altor îmbrățişări;
cu micile electrocutări, cu vânătăi, cu mâneci lungi şi tăieturi făcute în acelaşi loc;

te obişnuieşti cu privarea de somn, cu insomnii şi conştientizarea
că somn egal coşmaruri egal dublu şoc;

te obişnuieşti să nu îți mai tragi mâna când vezi că arde, să nu mai opreşti aragazul;
să nu mai fugi când îți dai seama că eşti urmărit pentru că oricum nu contează;
să nu te mai speli, să nu mai mănânci, să nu te mai ridici din pat;

te obişnuieşti cu inerția, cu atingerile unor oameni care nu mişcă nimic în tine,
cu săruturi şi dragoste din milă.

dar nu te poți dezobişnui
de mecanismele de supraviețuire.
când cineva încearcă să îți deschidă uşa,
te întrebi ce dracu e în neregulă cu el

şi după îți ții corpul cu forța sub apă,
așteptând.

     ojciec

locul meu preferat e mereu lângă fereastră
mai ales toamna
iubesc să mă uit la păsările astea care pleacă
mă gândesc la tine ojciec
şi la cum voi pleca din mine însămi când vei veni acasă

nu mai vreau să mă întorc acolo niciodată
nu mai vreau să mă întorc la tine
să te văd măcar
mi-ai reproşat odată că nu te-am îmbrățişat
după mi-au reproşat şi alți oameni
că am devenit rece
sau că sunt rece şi caldă în acelaşi timp
şi de atunci toate gesturile mele ojciec
sunt mecanice mai ales cele îndreptate spre tine

pot să îți zic că te iubesc
şi în acelaşi timp să visez că îți pisez inima cu ciocanul
apoi hrănesc papagalii cu ea
în timp ce inima mea este sub mixer

haha chiar am visat toate chestiile astea
şi tocmai din cauza lor mama & carla m-au trimis la psiholog
dar eu nu vreau să merg ojciec
eu nu vreau să le vorbesc lor despre tine
ce să spun până la urmă
că mi-a fost dor de tine ani întregi
că mi-a fost dor de tine şi atunci când ai fost lângă mine
nu funcționează aşa

ei nu pricep ojciec
eu nu am nevoie să îmi povestesc viața în fața unui străin
nu am nevoie nici de pastile
nici de ceaiuri nici de alcool
astea sunt antidoturi temporare
nici măcar scrisul nu e un antidot permanent
ştii pe sylvia şi virginia nu le-a ajutat că au scris
sau au fost la psiholog
până la urmă faci tot ca tine
şi după ce o faci o dată şi nu îți iese
o faci din nou şi din nou
până reuşeşti

eu nu am nevoie să scriu despre tine ojciec
eu am nevoie de tine
şi de căldură
d-aia umană nu de la soare
am nevoie să mă ții în brațe
şi să îmi spui o poveste
cu oameni care nu îşi ies niciodată din minți
oricum ăsta e happy-end-ul la care visăm toți




0 buşeli:

Trimiteți un comentariu

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!