Lista de filme despre care am scris aici
Andrzej
Żuławski (1940-2016) este acel regizor polonez la care tema posedării revine
obsedant în filmele regizate. Diabel (1972), Possession (1981), Mes nuits sont
plus belles que vos jours (1989), Szamanka Șamana (1996) sunt doar câteva
dintre filmele regizate care se încadrează în această obsedantă temă. Ceea ce
surprinde în mod plăcut, aducând și un plus misterului care se degajă din ele, este că derapajul din realitate nu este explicat, nu este indicat, nu este judecat. Spectatorul
cerne singur realitatea de ficțiune, fie că este dată de o origine spirituală
sau este de o origine maladivă (fiziologică).
În
Mes nuits sont plus belles que vos jours realitatea din jur se amestecă
cu derapajul dat de o boală neurologică (la un personaj) și de o traumă a copilăriei (la altul). Ambele maladii
distorsionează realitatea și mototolesc oamenii afectați, iar dacă acei oameni
afectați au ochii făcuți pentru a vedea mai adânc în viață, fiind lucizi până
la tăișul artei, cu atât mai amar va fi pentru ei sfârșitul. Nu ști care sunt
evenimentele reale și care provin dintr-un delir, poți să intuiești și această
forțare a intuirii apropie privitorul de drama personajului. Limbajul, motorul
care ne face să ne deplasăm ca ființe prin viață, cuvintele vii ale lui Sartre
sau Baudelaire (Viața-i scurtă, arta-i lungă) sunt cele bântuite, cele care se
deformează deformând iremediabil contactul cu ceilalți. Există un decodor doar în cei care
au trecut prin astfel de deformări sufletești, cei mutilați din copilărie
atunci când personalitatea se formează, se construiește, se consolidează.
Filmul
este agitat, replicile și gesturile sunt precipitate, fără nici o pauză mai
consistentă. Un film fără urme de totul va fi bine, o acceptare grăbită
a unui sfârșit implacabil generând o poetizare poate prea exagerată a unei
morți așteptate. Nuditatea este un firesc la acest regizor (s-ar putea obiecta
că uneori prea exagerat), fiind un mod de a înțelege total personajele. Aici intervine
și nuditatea maladivă a limbajului, redus la carcase de litere și jocuri de
cuvinte conjuncturale. Printre replici haotice vedem cum personajele (cele două)
își strigă disperarea neputinței în fața implacabilului, moment în care nuditatea
vine într-un ajutor aproape neputincios. Cuvintele, ca niște viermi deveniți
piranha, mănâncă din trup, din percepții, din amintirile traumatizante, din
prezent, din realitatea văzută.
Filmul
vorbește despre două personaje, despre interiorul lor mâncat de o carie
invizibilă întunericul. La unul dintre personaje cauza este fiziologică, la
cealaltă este o clădire defectuoasă a sensului vieții din copilăria timpurie. Ambele
găuri negre se atrag, iar când sunt una în apropierea celeilalte lucrurile se
precipită vertiginos. Nu poți ști sigur dacă victimele colaterale, atrase în
găurile activate, sunt reale sau aparțin doar imaginației lor grav afectate. Și
asta zic că este un plus.
Interesant, multumesc pentru postare!
RăspundețiȘtergere