I s-a reproșat lui Ken
Russell că în The Music Lovers (1971) vorbește foarte puțin despre Pyotr
Ilyich Tchaikovsky. Stilul baroc al filmului, atât în ceea ce privește decorul (aici
includem și îmbrăcămintea personajelor), cât și în ceea ce privește trăirile și
planurile realității, îi dă de înțeles privitorului că suntem în fața mai mult
a unei ficțiuni, a unei păreri personale, decât a unei realități. În acest film
vedem un Pyotr Ilyich Tchaikovsky tulburat de amintirile traumatice cu mama sa murind
în condiții dure, un Pyotr Ilyich Tchaikovsky dominat de o hipersensibilitate (labil
mi se pare un cuvânt urât), un Pyotr Ilyich Tchaikovsky găsind satisfacerea sexualității
în trăiri homosexuale. Totuși vedem un personaj vital, mereu în mișcare, mereu
în tensiune, un personaj care compune mai mult ca urmare a unor momente de
inspirație, din impulsurile puternice prin care trece. Aceste lovituri de tun
au însă și un revers (a se vedea scena capetelor cunoscuților care explodează
ca urmare a unei exasperări finale) care duc la o șubrezire a stării lui
mentale.
În
tot acest zbucium al său (emoțional, financiar și chiar sexual) o găsim pe Nadejda
von Meck
, care îl finanțează generos activitatea artistică, născându-se
astfel o relație de iubire tipic evului mediu, bazată doar pe rațiune, intelect
și trăire sexuală conștient înfrânată. Numai că el devine prințesa adorată, iar
baroneasa cavalerul generos, cei doi întâlnindu-se doar din privire, dar
iubindu-se până dincolo de rațiune. La umbra aceasta protectoare zbuciumul său
atinge cote greu de suportat, dar, în același timp, creația sa atinge apogeul. Totuși,
această protectoare își retrage toată atenția, brusc și fără a da explicații,
în momentul în care afă un secret care deja începuse să îl bântuie pe Pyotr
Ilyich Tchaikovsky. Retrăiește atunci abandonul matern clacând în consecință.
Filmul împletește scene de nuditate (nu excesive, dar puternice), cu scene tumultoase, asemeni bucăților muzicale extrase din creațiile compozitorului rus, dominate de sunete puternice și explozii vizuale de un suprarealism cuminte. Nebunia, tensiunea, zvârcolirea Însoțesc fiecare scenă, fiecare replică, fiecare notă muzicală atent culeasă de pe partituri.
Poate
filmul nu redă exact viața lui Pyotr Ilyich Tchaikovsky, poate se exagerează pe
alocuri sau se deformează, dar eu zic că Ken Russell dirijează curajos, într-o notă
personală, trăirile din spatele notelor muzicale. Este ca și când regizorul a încercat
o psihanaliză vizuală a partiturilor compozitorului rus. Această psihanaliză
este o ocazie (o scuză) pentru a accentua (denatura, exagera) anumite trăiri, stări, evenimente.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare