Agnès Varda alege calea mai grea a filmului, asemeni lui
Robert Bresson, reușind să impresioneze mai puternic decât orice superproducție
de masă.
Traseul Monei este o ocazie de a ne prezenta o radiografie a
unei societăți, a unei perioade istorice, a unei zone geografice care
construiesc cumva (sunt responsabile) de traseul Monei. Intrând în contact cu
oameni din diverse pături sociale Mona nu trece neobservată, lăsând urme mai
adânci decât lasă cei intervievați să se vadă (este marcantă imaginea cu cele câteva
momente de tăcere și lacrimi pe care Assoun le dă ca răspuns în fața camerei de
filmat).
O vagaboandă, venită de nu se știe unde, călătorind pe timp de
ger doar cu un cort foarte subțire, este o metaforă a fragilității ființei
umane pe drumurile vieții.
Acest dute-vino între documentar și filmul artistic, ca și
necosmetizarea (pe care am mai pomenit-o) atât a personajelor cât și a
decorului sau a dialogului dau o notă puternică de real poveștii, punând la
lucru privitorul. Pentru că da, ca într-un joc al asociațiilor, suntem lăsați (în
set-up ul filmului și pe mâna backrund-ului personal) să adăugăm noi secvențele
lipsă din traseul turistei cu cortul pe timp de iarnă.
Ca un câine polițist Agnès Varda amușină ultimele urme
ale Simonei, răscolind printre șoferii de tir, proprietari de pensiuni,
barmani, îngrijitoare, refugiați orice tresărire, orice lacrimă, orice tăcere
care să ajute la re:construcția portretului
unei tinere care își ducea în spate mai mult decât un rucsac murdar. O tânără
care cumva întruchipa ceea ce ceilalți nu aveau curajul, puterea să manifeste
în viețile lor (vezi întâlnirea cu absolventul acelui master în filosofie), și
anume decepția în fața vieții.
Interesanta recomandare, venind de la tine, nu ma mira! Multumesc! 😊
RăspundețiȘtergeremultumesc de citire!
RăspundețiȘtergere