vezi lista completă a invitaților pe blog > aici
Raluca Panait ascunde în versurile mature pline de trimiteri livrești, cum șade bine unui poet aflat la începuturi, multe amănunte personale. Dar nu le subliniază prin metafore ci le lasă libere, ca niște vorbe aparent spuse la întâmplare, aparent pe fugă pe care nu insistă. Astfel, rezultă o poezie rarefiată care te poate surprinde la orice cuvânt. Pentru că Raluca se simte bine pe drumul unei poezii cu un mesaj matur, chiar dacă asta înseamnă să vadă, de exemplu, partea monstruoasă a părinților sau mai bine zis a stării de a fi părinte. Îi dă și iubirii partea ei de atingere carnală, dar mereu în cazul ei (ca și în cazul călăuzelor spirituale pe care le numește) poarta de intrare (în cazul de față pielea) este zgâriată, deschizând noi paliere ale sentimentului atât de cântat.
te obişnuieşti cu buzele muşcate până la sânge
& durerea din gât când încerci prea mult să opreşti lacrimile;
cu genunchii strânşi la piept şi lipsa altor îmbrățişări;
cu micile electrocutări, cu vânătăi, cu mâneci lungi şi tăieturi făcute în acelaşi loc;
te obişnuieşti cu privarea de somn, cu insomnii şi conştientizarea
că somn egal coşmaruri egal dublu şoc;
te obişnuieşti să nu îți mai tragi mâna când vezi că arde, să nu mai opreşti aragazul;
să nu mai fugi când îți dai seama că eşti urmărit pentru că oricum nu contează;
să nu te mai speli, să nu mai mănânci, să nu te mai ridici din pat;
te obişnuieşti cu inerția, cu atingerile unor oameni care nu mişcă nimic în tine,
cu săruturi şi dragoste din milă.
dar nu te poți dezobişnui
de mecanismele de supraviețuire.
când cineva încearcă să îți deschidă uşa,
te întrebi ce dracu e în neregulă cu el
şi după îți ții corpul cu forța sub apă,
așteptând.
ojciec
locul meu preferat e mereu lângă fereastră
mai ales toamna
iubesc să mă uit la păsările astea care pleacă
mă gândesc la tine ojciec
şi la cum voi pleca din mine însămi când vei veni acasă
nu mai vreau să mă întorc acolo niciodată
nu mai vreau să mă întorc la tine
să te văd măcar
mi-ai reproşat odată că nu te-am îmbrățişat
după mi-au reproşat şi alți oameni
că am devenit rece
sau că sunt rece şi caldă în acelaşi timp
şi de atunci toate gesturile mele ojciec
sunt mecanice mai ales cele îndreptate spre tine
pot să îți zic că te iubesc
şi în acelaşi timp să visez că îți pisez inima cu ciocanul
apoi hrănesc papagalii cu ea
în timp ce inima mea este sub mixer
haha chiar am visat toate chestiile astea
şi tocmai din cauza lor mama & carla m-au trimis la psiholog
dar eu nu vreau să merg ojciec
eu nu vreau să le vorbesc lor despre tine
ce să spun până la urmă
că mi-a fost dor de tine ani întregi
că mi-a fost dor de tine şi atunci când ai fost lângă mine
nu funcționează aşa
ei nu pricep ojciec
eu nu am nevoie să îmi povestesc viața în fața unui străin
nu am nevoie nici de pastile
nici de ceaiuri nici de alcool
astea sunt antidoturi temporare
nici măcar scrisul nu e un antidot permanent
ştii pe sylvia şi virginia nu le-a ajutat că au scris
sau au fost la psiholog
până la urmă faci tot ca tine
şi după ce o faci o dată şi nu îți iese
o faci din nou şi din nou
până reuşeşti
eu nu am nevoie să scriu despre tine ojciec
eu am nevoie de tine
şi de căldură
d-aia umană nu de la soare
am nevoie să mă ții în brațe
şi să îmi spui o poveste
cu oameni care nu îşi ies niciodată din minți
oricum ăsta e happy-end-ul la care visăm toți
Raluca Panait ascunde în versurile mature pline de trimiteri livrești, cum șade bine unui poet aflat la începuturi, multe amănunte personale. Dar nu le subliniază prin metafore ci le lasă libere, ca niște vorbe aparent spuse la întâmplare, aparent pe fugă pe care nu insistă. Astfel, rezultă o poezie rarefiată care te poate surprinde la orice cuvânt. Pentru că Raluca se simte bine pe drumul unei poezii cu un mesaj matur, chiar dacă asta înseamnă să vadă, de exemplu, partea monstruoasă a părinților sau mai bine zis a stării de a fi părinte. Îi dă și iubirii partea ei de atingere carnală, dar mereu în cazul ei (ca și în cazul călăuzelor spirituale pe care le numește) poarta de intrare (în cazul de față pielea) este zgâriată, deschizând noi paliere ale sentimentului atât de cântat.
Întâlnim o poezie în care imaginile sunt ținute în frâu, o poezie în care vedem cum încearcă să nu piardă pe drum mesajul pe care ține să îl transmită.
(n. 22 iulie 2001, Caracal)
Activitatea
literară:
PUBLICAŢII: Revista ,,Vitralii romanaţene”,
Antologia ,,Cea mai nouă poezie” (Zilele de poezie ,,Constantin Virgil Bănescu”,
Ediția a IX-a), Antologia ,,Conexiuni” – Ediția a IXX-a, Antologia
,,Moștenirea Văcăreștilor – Laureați ai
ediției 51”
PREMII LITERARE (2019): Trofeul ,,Poesis
Litera” la Festivalul Naţional de Poezie şi Proză ,,Mihai Eminescu, Premiul
,,Vasile Voiculescu” pentru Poezie (secțiunea Elevi licee) în cadrul
Concursului Național de Creație Literară ,,Vasile Voiculescu”, Premiul Național
pentru Poezie la Festivalul-concurs Național de Literatura ,,Moștenirea
Văcăreștilor”, Premiul II la Concursul Național de Poezie ,,Tradem”, Premiul II
la Concursul Național de Poezie ,,Ion Chichere”
s
te-am pus să citeşti cartea mea preferată
și după mi-ai zis
cu entuziasmul unui copil
care descoperă legea atracției gravitaționale
că eu sunt alice a ta
că eu sunt alice a ta
(dacă stai să te
gândești noi am sfidat legile fizicii
pentru că nici distanța
nu ne-a împiedicat să ne fim aproape)
nu te-am sărutat niciodată
dar ți-am numărat
tăieturile şi arsurile de pe brațe
(ştiu că mereu ți-ai stins țigările pe încheieturi
chiar dacă nu voiai să vorbim despre asta)
am numărat şi ghețarii care ți se topeau în ochi înainte să adormi
şi spitalizările involuntare sau psihiatrii care nu au înțeles
de ce vrei atât de mult să fugi din tine
dar ți-am numărat
tăieturile şi arsurile de pe brațe
(ştiu că mereu ți-ai stins țigările pe încheieturi
chiar dacă nu voiai să vorbim despre asta)
am numărat şi ghețarii care ți se topeau în ochi înainte să adormi
şi spitalizările involuntare sau psihiatrii care nu au înțeles
de ce vrei atât de mult să fugi din tine
şi da honey asta mi se pare cea mai pură formă de
intimitate
pentru tine am vrut să decupez cerul
în plasturi sau poezii
(nici nu mai ştiu dacă e vreo diferență între astea două)
pe care să le lipeşti
pentru tine am vrut să decupez cerul
în plasturi sau poezii
(nici nu mai ştiu dacă e vreo diferență între astea două)
pe care să le lipeşti
peste tăieturile şi arsurile alea
şi cumva să şteargă urmele abuzurilor
sau măcar să te umple de albastru
şi să înveți să respiri
şi cumva să şteargă urmele abuzurilor
sau măcar să te umple de albastru
şi să înveți să respiri
ştii
i still get high on deep conversations
but nobody's despair turns me on like yours
but nobody's despair turns me on like yours
şi mă întristează să aflu
că înainte de noi
au fost julio cortázar & alejandra pizarnik
că înainte de noi
au fost julio cortázar & alejandra pizarnik
tú no me quieres
viva
tú me quieres feliz
tú me quieres feliz
dar nu înțelegi că până să te cunosc
am crezut doar în pastilele de făcut fericire
am crezut doar în pastilele de făcut fericire
p
trei
shot-uri şi zâmbetul ăla ca o ceață colorată
care ți se
lipeşte de piele până
devine parte
din tine
într-o
noapte bolnavă care căzuse între piepturile noastre
şi aştepta
să o strângem în brațe
(bineînțeles
- un pretext ca să ne strângem noi
în brațe
dar eram
prea amețiți
ca să
realizăm asta)
nici nu ştiu
ce fredonam atunci
loving
strangers sau i fell in love with a dead boy
dar ştiu că
m-ai oprit la un moment dat
şi mi-ai zis
aşa
cu
gravitatea cuiva care anunță că va cădea un asteroid
se vor lipi
continentele
sau orice
alt lucru important de care ar depinde soarta omenirii
tu mi-ai zis
că dacă ai avea o iubită ca mine
te-ai mai
gândi dacă într-adevăr nu vrei copii
şi atunci
m-am simțit ca o stradă pe care s-au stins toate felinarele
pe care nimeni
nu mai trece pentru că are numai gropi
şi pietre
colțuroase în care ți s-ar tăia inima dacă ar aluneca din buzunare
te-a mirat
atât de mult
că nici nu
am mai fredonat
nici nu am
mai vrut să bem împreună
ar fi
trebuit să îți spun
că mi te imginasem
citindu-le poveşti copiilor noştri
sau că îi
văzusem
învățând să
meargă de-a buşilea
apoi în
picioare şi după pe bicicletă
bucuria
noastră când ne-ar fi spus mama şi tata
primul dinte
căzut
primele lor
iubiri
şi după
nesiguranța
teama că vom
alerga după ei
pe cele mai
înalte blocuri
că nu ne vor
lăsa să îi ținem de mână
când
încearcă să traverseze pe roşu
teama că
boala
care i-a
ținut treji şi speriați pe părinții noştri
va fi al
doilea lor prenume
curat la nivel de ocd dar nu chiar
am nevoie de
traume
aşa cum ar
avea bolnavul de cancer nevoie de citostatice
nu-mi pasă
că-mi va cădea tot părul
că voi
ajunge să îl înghit din cauza țipetelor nerăzbunate
sau că în
urma mea va trebui să vină cineva
şi să măture
cu scârbă toată mizeria
în momentul
de față
nu-mi pasă
decât să râcâi varul
de pe piele
chiar dacă
uneori se desprinde cu bucăți de carne
ştiu că doar
aşa
voi putea
ajunge dimineața la gară
cu o valiză
de scame galbene dintr-un soare
pe care nu
l-am mai văzut de câțiva ani
şi o piele
nouă
într-un trup
curat ca o casă proaspăt închiriată
unui tânăr
cuplu fericit care aşteaptă
venirea pe
lume a primului lor copil
la fel cum
aşteaptă trupul meu cel curat
venirea
trenului
care să
desprindă dracu odată
şi varul
care nu se mai vede
dar încă
pătează
pereții din
camera bebeluşului
cu fericirea însă nu te poți obișnui
te obişnuieşti cu buzele muşcate până la sânge
& durerea din gât când încerci prea mult să opreşti lacrimile;
cu genunchii strânşi la piept şi lipsa altor îmbrățişări;
cu micile electrocutări, cu vânătăi, cu mâneci lungi şi tăieturi făcute în acelaşi loc;
te obişnuieşti cu privarea de somn, cu insomnii şi conştientizarea
că somn egal coşmaruri egal dublu şoc;
te obişnuieşti să nu îți mai tragi mâna când vezi că arde, să nu mai opreşti aragazul;
să nu mai fugi când îți dai seama că eşti urmărit pentru că oricum nu contează;
să nu te mai speli, să nu mai mănânci, să nu te mai ridici din pat;
te obişnuieşti cu inerția, cu atingerile unor oameni care nu mişcă nimic în tine,
cu săruturi şi dragoste din milă.
dar nu te poți dezobişnui
de mecanismele de supraviețuire.
când cineva încearcă să îți deschidă uşa,
te întrebi ce dracu e în neregulă cu el
şi după îți ții corpul cu forța sub apă,
așteptând.
ojciec
locul meu preferat e mereu lângă fereastră
mai ales toamna
iubesc să mă uit la păsările astea care pleacă
mă gândesc la tine ojciec
şi la cum voi pleca din mine însămi când vei veni acasă
nu mai vreau să mă întorc acolo niciodată
nu mai vreau să mă întorc la tine
să te văd măcar
mi-ai reproşat odată că nu te-am îmbrățişat
după mi-au reproşat şi alți oameni
că am devenit rece
sau că sunt rece şi caldă în acelaşi timp
şi de atunci toate gesturile mele ojciec
sunt mecanice mai ales cele îndreptate spre tine
pot să îți zic că te iubesc
şi în acelaşi timp să visez că îți pisez inima cu ciocanul
apoi hrănesc papagalii cu ea
în timp ce inima mea este sub mixer
haha chiar am visat toate chestiile astea
şi tocmai din cauza lor mama & carla m-au trimis la psiholog
dar eu nu vreau să merg ojciec
eu nu vreau să le vorbesc lor despre tine
ce să spun până la urmă
că mi-a fost dor de tine ani întregi
că mi-a fost dor de tine şi atunci când ai fost lângă mine
nu funcționează aşa
ei nu pricep ojciec
eu nu am nevoie să îmi povestesc viața în fața unui străin
nu am nevoie nici de pastile
nici de ceaiuri nici de alcool
astea sunt antidoturi temporare
nici măcar scrisul nu e un antidot permanent
ştii pe sylvia şi virginia nu le-a ajutat că au scris
sau au fost la psiholog
până la urmă faci tot ca tine
şi după ce o faci o dată şi nu îți iese
o faci din nou şi din nou
până reuşeşti
eu nu am nevoie să scriu despre tine ojciec
eu am nevoie de tine
şi de căldură
d-aia umană nu de la soare
am nevoie să mă ții în brațe
şi să îmi spui o poveste
cu oameni care nu îşi ies niciodată din minți
oricum ăsta e happy-end-ul la care visăm toți
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare