filme despre care am scris > aici
La fille sur le pont (1999) în regia lui Patrice Leconte este un film care cu greu poate fi uitat de către un
cinefil. Poate povestea atrăgătoare, poate dialogul tăios (mai tăios decât cuțitele), poate exotismul circului să fie ingredientele care contribuie la farmec.
La fille sur le pont (1999) în regia lui Patrice Leconte este un film care cu greu poate fi uitat de către un
cinefil. Poate povestea atrăgătoare, poate dialogul tăios (mai tăios decât cuțitele), poate exotismul circului să fie ingredientele care contribuie la farmec.
O tânără depresivă Adelle (interpretată de Vanessa Paradis) se trezește pe marginea unui pod din Paris încercând să se sinucidă. Este oprită de către Gabor (interpretat de Daniel Auteuil)
un aruncător de cuțite aflat la final de carieră care, la început
dintr-o pornire egoistă, se decide să-și reia numerele care l-au făcut
celebru având-o pe ea ca asistentă. Încă din acel moment se naște
întrebarea: cine pe cine a salvat în acea noapte de pe pod?
Povestea
de dragoste, în care nu apare nici un sărut deși suntem în Franța
(Paris), se consolidează pe lucruri mărunte și neașteptate, pe gesturi
care imită miracolul fără să îl excludă. Micile jonglerii ale lui Gabor
mi-au amintit de cele din La vita e bella în care Giudo (Roberto Benigni) se apropie de Dora (Nicoletta Braschi),
întărind convingerile că în dragoste totul depinde de crearea și
gestionarea iluziilor (nu am zis minciunilor). Gabor privește puțin
superior fragilitatea tinerei asistente, fără însă a impune nimic, fără a
o forța să renunțe la a filtra cu cei din jur. Adelle se aruncă în
această aventură a vieții ca și când s-ar arunca de pe pod, chiar dacă
situațiile în care se vede prinsă sunt departe de a-i oferi confortul și
siguranța psihică spre care tinde. Ba aș spune că o duc spre cealaltă
extremă testându-i limitele. Gabor, pentru a atrage spectatori la
numărul său considerat învechit, se decide să arunce cuțitele orbește
sau în timp ce ea se învârte pe o roată de lemn. Adelle, așa cum
menționează la începutul filmului că îi e caracterul, se încrede orbește
în Gabor, micile răni survenite în timpul programelor aducându-i doar
câte un zâmbet dulce pe buze.
Dialogul
dintre cei doi este mereu exploziv, surpinzător atunci când ei sunt la
kilometri depărtare sau despărțiți doar de o ușă de cazino.Fiecare
personaj învață că fugile își au rostul lor în viață, și că în anumite
momente ele devin un nonsens din moment ce ai găsit pe cel de care aveai
nevoie.
Vanessa Paradis
joacă foarte bine rolul de tânără dezamăgită și dezechilibrată,
gesturile și mimica fiind decisive în anumite momente din film (și de ce
să nu recunosc apetisante). Daniel Auteuil
interpretează pe misteriosul în haine frumoase, poate la fel de
dezamăgit ca Adelle, dar care nu își arată slăbiciunile, nu din cauza
unei lașități, ci din convingerea că în acel moment viața lui se va
sfârși.
O
poveste de dragoste atrăgătoare care evită dulcegăriile și declarațiile
lacrimogene, o poveste alertă,care are grijă însă de personaje în orice
postură s-ar afla. El trebuie să reînvețe stăpânirea de sine, mânuirea
cuțitelor ținând foarte mult de starea sa de spirit. ea trebuie să
învețe încrederea în celălalt și prețuirea celui important. Numărul
aruncătorului de cuțite depinde foarte mult de parteneră, și asta se va
vedea foarte limpede că așa este în momentul când Adelle va pleca.
Finalul m-a dezamăgit puțin, mi s-a părut ușor forțat, căutat, în nota
finalurilor filmelor de dragoste oridnare. Oricum, scena de amor dintre
cei doi este una aparte (aș zice unică) și compensează eșecul finalului.
(vezi filmulețul)
Aș
mai mai vorbi despre coloana sonoră care se prelungește parcă în visul
din noaptea de după vizionare (cred că aici este și vina imaginii
alb-negru, dar și al fundalului ușor difuz). Melodii precum I'am sorry (Brenda Lee) sau Who will take my dreams away (Marianne Faithfull), vor rămâne sigur o bună perioadă de timp în memorie alături de film.
lansat in 1999 si eu inca nu l-am vazut?! ;) multumesc pentru frumoasa prezentare, m-ai convins ca filmul trebuie vazut!
RăspundețiȘtergeree un film care nu trebuie pierdut.
ȘtergereSi mie mi-a scapat, n-a avut cine sa mi-l prezinte asa cum ai facut-o tu.
RăspundețiȘtergerevizionare placuta, spun anticipat.
ȘtergereSună foarte interesant, o să-l pun pe lista mea de văzut. :)
RăspundețiȘtergerenu te va dezamagi.
ȘtergereL-am vazut! Un film excelent! Parca tot timpul suntem lasati sa ghicim ce urmeaza, ce inseamna un gest sau altul… Multe momente “tensionante” - scena in care el arunca prin “perdea” cutitele este super excelenta si-ti poti imagina inclusiv ca… acela e un moment in care cei doi fac dragoste… :) Tot atunci, parca ea isi da seama ca iubeste viata (se teme sa nu fie ranita) iar el isi dovedeste ca nu si-a pierdut talentul… Aproape toate scenele le-am putea interpreta in mai multe feluri.
RăspundețiȘtergereAi dreptate: pare a se naste intrebarea: cine pe cine a salvat? S-au salvat reciproc. :)
Expresivi amandoi actorii! Le poti citi sentimentele pe chip… Ma opresc! O pot tine asa pana povestesc si eu filmul! :)
Filmele francezilor imi plac si pentru dialoguri… Au ironie fina – sau mai putin fina; spun adevaruri crunte, uneori, facandu-ne sa zambim, daca nu chiar sa râdem… ca si cum orice tragedie cuprinde in ea si ceva ridicol…
Am vazut si “La vita e bella” – mi-a placut… imens! :)
in sfarsit cineva care a vazut filmul. si care imi impartaseste parerile.
Ștergerenumai bine