filme despre care am scris > aici
Din nou un film regizat de Woody Allen mi-a atras atenția, Hannah and her sisters (1986) . Cu o distribuție valoroasă (Barbara Hershey, Dianne Wiest, Michael Caine) filmul păstrează proporțiile realizărilor lui Woody Allen, focalizându-se pe momentele personajelor, surprinzându-le tumultul și trăirea interioară. Viața de familie nu este nici secționată, nici dramatizată în exces, doar redată spectatorului sincer și curat. Filmul urmărește o anumită perioadă de timp a unor personaje angajate în viața socială și mondenă. Se vorbește foarte puțin despre Hannah, deși tot ce se petrece în jur are legătură cu ea. Hannah este un pivot, o nevastă iubitoare, o soră înțelegătoare, o fiică model-se spune în film. Dar mai departe vă las să vedeți voi.
Filmul
atrage prin curgerea scenelor, dându-ți senzația că sunt mai multe
povești care se tot intersectează, aparent fără legătură. Nu există o
'voce' care să povestească toate scenele, care probabil ar oferi un
punct unilateral de vedere, ci în fiecare poveste, personajul care se
află în centru atenției este povestitorul. Acest lucru m-a atras, a
apropiat filmul mai mult de mine, a fost ca și când personajele veneau
pe rând și își spuneau cauza.
Chiar
dacă anumite gesturi pot părea excesiv de moralizatoare pentru acest
secol, chiar dacă petrecerile în familie care se repetă periodic pot
părea plictisitoare și prea formale (semănând cu petrecerile de crăciun
din anii "80), filmul m-a atras totuși prin felul în care este urmărit
fiecare personaj. Woody Allen (Mickey)
interpretează același personaj guraliv și cu un ascuțit spirit de
obervație care trece însă printr-o criză existențială majoră. El
reușește cumva să vindece personajul de ipohondrie, înclinație care se
întâlnește, culmea, și în rolurile anterioare, și să reașeze viața pe
care o suporta cu greu. Mă gândesc dacă nu cumva Woody Allen
chiar a vrut să vindece personajul, pentru că eu îl văd pe el
interpetând același rol de-a lungul filmelor, același personaj în
căutarea unei împăcări interioare.
Ca în celălalte filme ale lui Woody Allen,
personajele sunt foarte veridice, gesturile și frământările lor se
confundă cu ale noastre, spectatorul putând lesne să-și exerseze puterea
de empatie. Poate fi considerat un film de casă, de familie, dar un
film care nu minte, care nu înfrumuțesează anumite gesturi. Trăirile
interioare ale personajelor sunt explicate de vocile lor interioare,
lucru care dă o notă în plus filmului. Totul este redat nu lipsit de o
notă amară și de o notă tristă care însă, o să înțelegem din film, fac
parte din viață.
Coloana
sonoră aparține orașului New York, pot spune că este neutră față de
trăirile și întâmplările personjelor. Ea redă pulsul decorului, și merge
mână în mână cu filosofia ce se degajă din film. Nici chiar în
momentele mai tensionante (pentru personaje), nu devine mai sobră, nu
urmărește drama în curs (vezi scenele în care Mickey face tomografia).
Recomand filmul pentru spunerea poveștii, pentru umorul fin marca Woody Allen, pentru modul frumos în care se trezește personajul Mickey,
punându-și întrebări pe care mi le pun și eu dar nu cu atâta curaj. Și
toate acestea, cum spuneam, fără dramatizări în exces. L-aș numi un film
de Duminică la amiază, dar știu că această numire poate însemna o
dezaprobare a valorii lui. Așa că o să-l numesc doar un film de urmărit.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare