George Paşa s-a oprit şi el asupra volumului /de-a buşilea prin aer/. Articolul iniţial îl puteţi găsi aici.
dacă mai există un doritor al acestui volum, aştept să mă contacteze
Oarecum unitar
ca viziune poetică, volumul acesta marchează o maturizare stilistică, aproape
neeexistând vreun poem căruia să îi reproşezi vreo stângăcie formală sau
conceptuală. Abil constructor de imagini poetice, dar şi priceput în
deconstrucţia unor scheme prozodice şi clişee conceptual-formale epuizate de
către optzecişti, Ştefan Ciobanu ne propune o lume poetică stranie, frizând
absurdul, dar dincolo de grotesc, o paradoxală ordine într-un haos de semne
atât ale interiorului, cât şi ale realului schizoid. De aici, poezia sa
oscilează între intimismul deprimist, derizoriul mizerabilist, pe care îl
transcende, şi suprarealismul de cea mai bună calitate. Mai precis, viziunea
auctorială sintetizează aceste experienţe poetice într-un univers personal, unde
nota de angoasă este depăşită prin ironie şi paradox, amintind vag de Marin
Sorescu sau de Gellu Naum.
Nu se poate spune că nu ar exista vreo noimă în construcţia imaginarului poetic al volumului, chiar dacă ideile poetice difuzează într-un amalgam eteroclit de semne. Accentul este când pe stare, când pe imagine, ornată cu metafore şi alţi tropi de efect, când pe ştiinţa alegerii contrapunctului, când pe „dialog” poetic fie cu alteritatea, fie cu fiinţa iubită.
Nu se poate spune că nu ar exista vreo noimă în construcţia imaginarului poetic al volumului, chiar dacă ideile poetice difuzează într-un amalgam eteroclit de semne. Accentul este când pe stare, când pe imagine, ornată cu metafore şi alţi tropi de efect, când pe ştiinţa alegerii contrapunctului, când pe „dialog” poetic fie cu alteritatea, fie cu fiinţa iubită.
Spuneam despre
un real schizoid, fiindcă acesta contrariază, de cele mai multe ori,
aşteptările eului poetic şi ale cititorului. Deşi lumea se umple cu semne, ea
pare, în mod paradoxal, dominată de o absenţă de neînţeles a sensului. De
aceea, poetul îi dezvăluie lipsa de transcendenţă, proiectându-şi propria sa
viziune, una spectaculară, cu imagini care par a se anula una pe cealaltă, dar,
în realitate, fac parte din acelaşi „flux continuu” de semne. Exemple în acest
sens sunt nenumărate: „chiar dacă merg spre birou/ ştiu sigur că am întors
spatele/ şi am fugit spre gaura neagră care m-a urmărit/ în tot acest timp”
(„dimineţi de rezervă”, p. 21); „sărutul vine fără paşi ca un monstru de
căldură/ aud ceasul lovind cu ciocanul de judecător” („poemul de care îmi e
dor”, p. 34); „fotografiez colegii de şcoală/ le spun să se depărteze să intre
toţi în cadru fie şi claie/ ei se urcă în trenuri se depărtează” („dor de
mesteceni”, p. 62); „în seara asta se poate întâmpla orice/ se poate arde becul
din faţa blocului/ care pâlpâie de atâtea nopţi” (să le zicem dorinţe”, p. 86)
etc.
Versurile despre
care spuneam că, prin ironie şi paradox, amintesc vag de M. Sorescu sau de
Gellu Naum nu sunt nici ele puţine. Totuşi, nu se poate vorbi aici despre
absenţa originalităţii, doar despre o tehnică poetică similară, prezentă şi la
mulţi alţi poeţi ai generaţiilor mai vechi sau mai noi. Pentru că ironia,
autoironia şi iubirea de paradoxuri sunt mărci ale inteligenţei poetice. Iată
câteva exemple în acest sens: „toate simţurile revin în trup/ alături de
ceilalţi muncitori la lucru” („să-mi sculpteze cineva un glonţ”, p. 84); „îmi
place seara asta/ noi aici/ luna afară” („prietenului”, p. 81); „afară era
frigul acela care/ îţi respectă căldura interioară” („no need for speed”, p.
79); „oamenii au dorinţe mărunte/ cum ar fi să respire sub apă” („omul este om
şi-n crucea goală”, p. 68) etc.
Metafora poetică presupune în volumul de faţă mai multe mijloace de realizare, de cele mai multe ori apropiindu-se de cea paralogică a lui N. Stănescu, aproape lipsind aceea realizată prin simpla sintagmă cu determinant substantival. De remarcat este faptul că nu prea există un exces metaforic, prin care să se ajungă la un imaginar greoi, pas sigur spre incomunicabil. Voi enumera câteva dintre imaginile, nu neapărat metaforice, care mi s-au părut surprinzătoare, unele dintre cele mai reuşite ale volumului: „era dimineaţă/ cocoşii nu se închegaseră” (p. 12); „tremur/ plouă cu ace în fiecare colţ de carne/ sunt gata să fiu luat de vânt alături de foile de ziar/ de pungile goale/ şi alte inimi neînţelese” (p. 16); „soarele vostru nu frige suficient/ prefer să rămân un munte rotitor alături de ceilalţi dervişi” (p. 89); „trebuie să fie o fantă în călcâiele noastre/ prin care să fugim descreieraţi cu sângele despletit prin aer” (p. 95) etc.
Metafora poetică presupune în volumul de faţă mai multe mijloace de realizare, de cele mai multe ori apropiindu-se de cea paralogică a lui N. Stănescu, aproape lipsind aceea realizată prin simpla sintagmă cu determinant substantival. De remarcat este faptul că nu prea există un exces metaforic, prin care să se ajungă la un imaginar greoi, pas sigur spre incomunicabil. Voi enumera câteva dintre imaginile, nu neapărat metaforice, care mi s-au părut surprinzătoare, unele dintre cele mai reuşite ale volumului: „era dimineaţă/ cocoşii nu se închegaseră” (p. 12); „tremur/ plouă cu ace în fiecare colţ de carne/ sunt gata să fiu luat de vânt alături de foile de ziar/ de pungile goale/ şi alte inimi neînţelese” (p. 16); „soarele vostru nu frige suficient/ prefer să rămân un munte rotitor alături de ceilalţi dervişi” (p. 89); „trebuie să fie o fantă în călcâiele noastre/ prin care să fugim descreieraţi cu sângele despletit prin aer” (p. 95) etc.
Diversitatea
mijloacelor poetice de realizare a textelor nu exclude, în opinia noastră, şi
unele poeme mai puţin realizate, nu neapărat din vreo eroare de construcţie a
lor, ci mai degrabă din impresia deja-văzutului. Ne-am referi în acest sens la
poemele „imense” şi „despre tipologiile lui don quijote”. Chiar dacă ne aflăm
în faţa unei scriituri autentice, în care, de cele mai multe ori, cuvintele
creează starea, trezind fiorul liric şi lăsându-ne, uneori, perplecşi în faţa
de neînţelesului, totuşi, ar fi necesară, uneori, o decantare a imaginarului
poetic, astfel încât mesajul să nu se împiedice în faţa prea marii dificultăţi
a codului. Spun aceasta, deşi nu sunt un adept al „poeziei leneşe”, însă cred
că importantă este şi ideea. Pentru că, la urma-urmei, poezia este un act de
comunicare.
Prin urmare,
volumul „de-a buşilea prin aer”, chiar dacă, aşa cum spune şi Marian Drăghici
în nota de prezentare de pe coperta a patra, nu excelează prin noutate
stilistică, aduce cu sine o lume poetică nu neapărat fascinantă, dar în mod
sigur personalizată şi cu (în)semnele autenticităţii.
Marin Sorescu are mesaj ,simtire,suspin interior...la el ironia se substituie trairii intr-un mod natural,fara a epata de amorul ineditului lingvistic,al jocului cu orice pret,,astazi adeseori impins la unii pana spre maladiv sau grotesc.
RăspundețiȘtergereCarente afective duc catre acesta arta maladiva!
O sole mio...unde e crucea!
Simplitudinea ei ampla ,monumentala in care a fi se conjuga firesc cu a iubi!
Cate rataciri si in arta...ne invatim in jurul propriului ego,fara acea aspiratie celesta....
Dureros.
Ce inseamna carente afective? Cine este somitatea care valideaza calitatea unei trairi interioare. Ce ne facem cu alti poeti care, din punctul dv de vedere, ar fi defecti din punct de vedere afectiv (de ex G.Bacovia)? Si o alta intrebare: hipersensibilitatea, asa cum apare ea la Paunescu, dar si la poeti precum Sorescu sau Vieru, nu este tot o carenta afectiva care duce la o arta paguboasa?
ȘtergereP.S. Si de ce va ascundeti in spatele anonimatului?
RăspundețiȘtergere