Ritornela foamei romanul lui J.M.G.
Clézio, apărut la editura Gallimard – Paris, 2008 și la noi la editura Polirom în 2009 (traducere și note Ileana Cantuniari), mi-a placut de la un capăt la altul pentru că reușește să trateze un subiect tabu într-un mod limpede și curgător. Personajele sunt palpabile, te
atașezi repede de ele, le ești aproape când le observi greșelile, ba chiar
rezonezi cu ele (și cu greșelile și cu personajele). Istoria este neîndurătoare
și își pune amprenta pe personaje, dar autorul reușește, fără să treacă sub
tăcere suferințele prin care trec, să le ofere, cel puțin în paginile cărții, demnitatea
mizeriei. O clipă am avut impresia că iau și eu parte la războiul care a
sfărâmat familii întregi.
Personajul principal, Ethel Brun, se dezvoltă sub ochii noștri de la vârsta
de 10 ani până la vârsta maturității. Ethel Brun este o victimă, alegând să
rămână aproape de părinții săi care, datorită evenimentelor celui de-al doilea
război mondial, se văd despropietăriți și nevoiți să fugă din capitala Franței
spre locuri depărtate. Romanul începe cu figura străunchiului său Soliman, o
pesoană diferită de toți cei din jur, o persoană care nu dorea să meargă unde
mergea gloata, o perosană care îi va arăta planurile unei case mov, o persoană
care îi va clădi caracterul și o va învăța cum să viseze.
Eroina provine dintr-o familie înstărită și are parte de o copilărie
lipsită de griji, chiar boemă dacă luăm în calcul întâlnirile organizate
de tatăl ei săptămânal, întâlniri la care veneau atât rude cât și diverse personaje
pestrițe. Discuțiile se învârteau în jurul artei la început dar, odată cu
apropierea războiului, problema etnică a evreilor sau ascensiunea lui Hitler dezbină
pajnicele adunări. Odată cu stricarea atmosferei eroina trăiește și denaturarea
decorului care, datorită investițiilor păguboase făcute de tatăl ei (un ins
naiv sau o persoană care a căzut pradă speculanților de moment?), se rispiește
pe bani puțini în casele de amanet.
Și iată cum Ethel Brun, fetița observator, fetița care stătea tăcută pe
genunchiul tatălui analizând pe fiecare membru al memorabilelor întâlniri,
trebuie să ia frâiele familiei, să-și conducă părinții (o mamă supusă sorții și
un tată decăzut dar demn, care visa mereu la o remontare miraculoasă a
situației) spre locuri depărtate de vitregiile războiului. Ceea ce nu poate
evita eroina este întâlnirea cu foamea, cu lipsurile de orice fel. Tot peisajul
se schimbă peste noapte, oamenii devenind murdari și labili, inclusiv cei care
i-au colorat săptămânal copilăria. Doar relația cu Laurent, cel mai tânăr personaj din vremea întâlnirilor, rămâne cumva neatinsă,
rezistând la bombardamente nu printr-un romantism copleșitor ci printr-o
răceală englezească impusă de soldatul trimis pe frontul englez, răceală care
nu doar că îi apropie dar îi și face rezistenți la evenimentele tulburi apărute în urma conflagrației.
Totul în jur se deteliorează odată cu șubrezirea sănătății personajelor, și
asta mi-a adus aminte de Chloé a lui Boris Vian. J.M.G. Le Clézio rămâne aproape de
personaje și de evenimente, scriind în memoria mamei sale (vezi dedicația de la
început) despre o pagină neagră din istoria omenirii.
În Ritornela foamei autorul,
care a cobținut premiul Nobel în același an în care a publicat cartea, urmărește
personajele nu evenimentele, redă grimasele celor implicați nu lacrimile și stă
departe de a încerca să corecteze, literar, deviațiile istoriei. Ethel Brun
este un personaj memorabil, construit sub ochii cititorului, rând cu rând, un
personaj care nu disperă, cu o memorie care o ține în viață, memorie care nu o
copleșește ci o face să pună în balanță trecutul cu prezentul în vederea luări
celor mai bune decizii în noile ocazii oferite de viață.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare