vezi alte note de lectură > aici
E. Cioran a fost surprins de paparrazi în Hotel Europa complet
În prefața ediției a III-a a volumului de teatru Mansardă la Paris cu vedere spre moarte, apărută în condiții
grafice deosebite la ed. Paralela 45, Matei
Vișniec se declară un autor de modă
veche, un autor care încă mai crede
în puterea cuvântului, a unor emoții estetice și a unei povești. Din
punctul acesta de vedere nu putem decât să-i dăm dreptate, piesele de teatru
incluse în volum nu caută noul, nu vor să inoveze, nu deranjează conștiința
spectatorului. Personal nu am fost mișcat de nici una dintre piesele prezente
(o să vorbesc pe rând despre ele mai jos) pentru că, din moment ce am citit Buzunarul cu pâine, Angajare de clown,
Ultimul Godot, parcă toate piesele de teatru se repetă, devin niște
variațiuni. În primul rând devine obositoare alienarea personajelor cu care mă
servește autorul, personaje care uită sau care nu se adaptează societății, care
trăiesc urmăriți de un eveniment nedeslușit și anxios. Comunismul împreună cu
urmele lăsate în societate este, pentru autor, o sursă se pare fără limită cu
care umple subiectele dramelor până la exasperare. Piesele din carte (scrise
mai întăi în franceză apoi traduse în română) se folosesc de o rețetă jumătate
personală, jumătate tributară lui: E. Ionescu, S. Beckett sau L. Pirandello.
În Mansardă la Paris cu vedere spre
moarte este un du-te-vino între personalitatea lui E. Cioran și lumea
exterioară, între ce se întâmplă în jurul filosofului și ce se întâmplă în
conștiința sa. Barierele sunt anihilate, pănă când lumile se contopesc de-a
binelea. Personajele sunt întrupări ale interiorului lui E. Cioran:
aplombul din tinerețe plin de
entuziasm devine isterica secretară acuzatoare, negativismul față de viață se
transformă în orbul care umblă cu un telecop, conștiința care se șubrezește
văzând cu ochii întrupează femeia care face firimituri. Găsim date biografice
din viața lui E. Cioran, găsim rânduri din cărțile sale sau atitudini ușor de
recunoscut în manifestările personajelor. Toate astea mi-au displăcut însă, mi
s-au părut puțin forțate, puțin melodramatic spuse. Ce salvează, uneori,
piesele este textul care devine poetic, uneori prea poetic pentru o piesă de
teatru.
Și în Richard al III-lea nu se mai
face sau Scene din viața lui Meyerhold avem un joc permanent între
realitatea exterioară și cea interioară a personajului principal Vsevolod Meyerhold, un influent regizor
rus. Dorind să pună în scenă Richard al III-lea se vede nevoit să lupte
contra cenzurii staliniste care ajunsese să își infiltreze omenii în haine de
piele neagră chiar și în gândurile lui. Și aici apare Secretara care bate la
mașină ca o mitralieră (se repetă imaginea în Mansardă ...), și aici majoritatea personajelor sunt abia schițate,
alienate, ca niște spectre de gândire. Precum la Pirandello, nu avem de-a face
cu o piesă de teatru într-o piesă de teatru ci cu viața actorilor, a
regizorului, intercalându-se permanent cu personajele. Precum E. Cioran,
regizorul rus se lasă dus de evenimente, nu reacționează iar răspunsurile sunt,
în mare măsură vagi și neclare (ca și întrebările), ceea ce face ca subiectul
să devină o nebuloasă pe care ai mereu senzația că o ai în mâini. Acesta poate
fi un plus.
Hotel Europa complet chiar dacă are în spate un conflict balcanic,
chiar dacă și aici avem întrepătrunderi de planuri, pare mai liberă de livresc.
Permanenta căutare de către mamă și tată a copilului mort într-o explozie,
etalarea bibliotecii de oseminte de către vecinul nou care nu este altceva
decât întruparea noii ordini, intervenția spiritelor în viața oamenilor dar și
invers, aduc un plus antrenant. Nici aici, ca în nici una din piesele prezente
în volum, nu avem un personaj central, mai degrabă avem o idee comună care
influențează în diferite moduri comportamentele celor din jur.
Paparazzi sau cronica unui
răsărit de soare avortat are un subiect poetic tratat absurd. Un orb sună la întâmplare punând
întrebări despre lumea din jur, despre vreme sau evenimente. Astfel dă peste:
omul care trăiește pe trotuar și ascultă
muzică la cască, femeia desculță, bătrâna doamnă cu busola și altele. Cei doi paparazzi primesc
ordine de la o voce pe care o aud dintr-un telefon, ordine de a fotografia totul
în jur în urma unei răsplăți mereu amânate. În aceeași perioadă se pare că are
loc și sfârșitul lumii, cercetătorii anunțând o implozie solară care va avea ca
efect o noapte nesfârșită. Cu absurdul pe masă, piesa schimbă planurile rapid,
scena devenind spațiu unui vis necontrolat, gata oricând să explodeze.
Personaje exasperante, cu replici scoase parcă dintr-o căciulă dadaistă,
forfotesc prin această piesă indecis, uneori chiar fără vlagă, obositor pentru
mine ca cititor.
Nu știu, poate personajele mult prea aluzive, subiectele mult prea uzate,
problemele ridicate prea vagi, m-au făcut să nu gust aceste piese. Mi s-a părut
straniu având în vedere că, în urmă cu o lună, am aplaudat deschis la piesa Frumoasa călătorie a urșilor panda povestită
de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt. Personajele din piesele
prezente în carte au impresia că omul nu
este niciodată liber nici în interiorul propriului cap sau că interiorul aparține clasei muncitoare (Richard
al III-lea ...), drept urmare sunt
lipsiți de revoltă și reacții, cedând teren fie în fața propriei conștiințe sau
a cenzurii (reale sau interioare). Secretarele (întruparea eu-lui interior acuzator)
bat la mașină imitând mitraliera, mame duc în burtă copii timp îndelungat (o
naștere amânată sau nehotărâtă), copii care cântă la muzicuță din burțile
mamelor (muzicuță care din când în când se mai aud pe străzi) dau impresia că
cele 4 piese fac de fapt un întreg, un fel de roman.
Nu există intrigă sau motive, doar impulsuri, uneori
doar aluzii. Astfel, piesele nu depășesc rețeta absurdă, nici nu oferă o nouă
perspectivă. Am putea spune că în această carte E. Cioran a fost surprins de paparrazi în Hotel Europa complet.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare