Când în 1867 E. Zola publică
articolul în care ia apărarea pictorilor refuzați de către Salonul Oficial din
Paris (lui Manet i se refuzase tabloul Picnic),
nu știa ce drumuri deschisese. Animat mai mult de camaraderia care îl lega de
tinerii pictori (mai ales de P.Cézanne) decât de înțelegerea curentului care se năștea,
spiritul articolului se va regăsi în toate ismele care i-au urmat. În acea
perioadă arta era condusă, gestionată și aprobată de către clasa dominantă,
astfel că tinerii artiști duceau o luptă acerbă pentru recunoaștere. Aceasta
venea nu de puține ori, mult după ce nu mai erau în viață. Originalitatea era o
sperietoare, “orice cale nouă ne provoacă teamă, presimțim abisuri
necunoscute și refuzăm să mergem înainte”1, spunea
Zola în articolul care scutura serios și iremediabil opinia
publică.
Expresia în artă devine
reacționară față de academismul sterp,
adoptând un entuziasm descătușat, ceea ce l-a făcut pe criticul Scheffler să-i numească pe tinerii artiști “fanatici ai succesului zgomotos cu orice preț”2. Dorind punerea în evidență a emoțiilor (impresioniștii), explorarea lumii forțelor înconjurătoare (expresioniștii), continuând cu viața forțelor interioare (cubiștii), noii creatori exuberanți făceau abstracție de cerința ca o operă de artă să redea lumea înconjurătoare prin forme recogniscibile și respectarea proporțiilor.
adoptând un entuziasm descătușat, ceea ce l-a făcut pe criticul Scheffler să-i numească pe tinerii artiști “fanatici ai succesului zgomotos cu orice preț”2. Dorind punerea în evidență a emoțiilor (impresioniștii), explorarea lumii forțelor înconjurătoare (expresioniștii), continuând cu viața forțelor interioare (cubiștii), noii creatori exuberanți făceau abstracție de cerința ca o operă de artă să redea lumea înconjurătoare prin forme recogniscibile și respectarea proporțiilor.
Spiritul avangardei a ajuns din
urmă și artiștii români de la începutul secolului, aceștia numărându-se printre
cei care au inițiat astfel de curente, chiar dacă au preferat să o facă peste
hotare, mai precis în Zürich. Aceasta este
perioada în care Gherasim Luca (n. 1913) va copilări și se va maturiza,
înconjurat de un spirit combatant care nu se mai ascundea în exprimare, ba
chiar cerea prim-planul. Sunt anii în care jocurile avangardiste se nasc
(scrierea automată, metoda paranoico-critică, colajul etc.), oferind un mediu
propice experiențelor artistice și inițiativelor insolite. Valorile estetice si
ideologice de până atunci nu mai erau credibile, cangrenate de război, li se
vedeau carențele și atitudinile false, ipocrite, care paralizau spiritul
creator.
“Poeții cu pietre de toate mărimile prin toate
buzunarele/Trebuie să știe că singura greutate este spargerea primei
vitrine/Întâlnite pe marile bulevarde”3 (Tragedii care trebuie să se întâmple), așa vedea Gherasim Luca misiunea
unui artist, și doar cineva ca el putea să înfiereze tendința ultimilor
suprarealiști de a relua mașinal tehnicile acestei mișcări, de a le refolosi
altfel decât în scopul revoluționar pentru care au fost declarate. Exista
pericolul ca mișcarea să devină un manierism, o tehnică rece și lipsită de
spirit, să se transforme într-un curent care să fie etichetat și clasat în
istorie. Se pierdea astfel viul, subliniază Gherasim Luca și D. Trost în
manifestul Dialectica dialecticii4,
prospețimea permanentă, dărâmarea continuă a convenționalului.
Îi înțelegem stilurile de scris
aflate mereu în mișcare, pastișând pe Geo Bogza (Sfânta împărtășanie), abordând cubismul poetic în textele publicate
în prima serie a revistei Alge (1931)
sau creând imagni cu potențial scenic în care schițează ideea non-oedipiană. Nu
lipsesc poemele care seamănă mai mult cu niște manifeste prin “propozițiile de program (...) paradoxale” (Ion Pop)5
de care abuzează. “Este nevoie de o stare de permanentă revoluție”, spune
Gherasim Luca, “care trebuie menținută printr-o permanentă stare de
negație și de negație a negației față de tot și de toate” (Dialectica dialecticii).
În scrierile dramaturgice Atelier de
cizmărie (1931) și De la orele
douăsprezece noaptea femeile încep să spună cuvinte murdare (1933) se simt
lupta antiburgheză și pulsiunile (tensiunile) erotice care devin obsedante.
Adept al crezului suprarealist
privind eliberarea completă a omului atât de sub conducerile sociale, cât și de
sub dominația fiziologică dezvăluită de noile descoperiri științifice, mai
precis acele traumatisme natale pe care Freud le-a strâns sub numele complexul
lui oedip, Gherasim Luca susținea că
societatea trebuie să scape de apăsarea oricărei autorități, de tirania
părintelui devorator de copii: “Atâta timp cât
proletariatul va păstra în el complexele fundamentale pe care noi le combatem,
lupta sa, și chiar victoria, vor fi iluzorii” (Dialectica dialecticii)6.
Soluția? Omul trebuie să se mențină într-o stare permanent revoluționară, să se
vadă așa cum este, “tu ești propriul tău geamăn” spune în Spaimele vieții mele 7.
Nu este de mirare că eroticul
la Gherasim Luca devine suportul insurecțional cel mai valabil. Văzut
caricatural (“primul bărbat începe să masturbeze ghidonul bicicletei,
pe când celălalt începe să o posede pe la spate” - Spaimele vieții mele), ironic și subversiv (în poemele
influențate de Geo Bogza cum ar fi Poem
de dragoste, Sfânta împărtășanie, Uneori obișnuiesc să stau în fața unui
felinar și să fluier) sau cu trimiteri la picturile suprarealiste ale
vremii (amantul “intră în cameră cu capul acoperit de un sac mare și negru”8
– vezi R. Magritte The lovers),
tensiunea erotică astfel tratată are menirea de a debloca trăsăturile mnezice
regresive care trag în jos evoluția
umană. “Eliberați de spaima de moarte datorată nașterii, de
limitările complexuale datorate atitudinii oedipiene inconștiente, încercăm să
depășim acea eternă reîntoarcere pe care o implică atitudinile noastre erotice,
în aspectele lor biologice sau psihice”,
justifică Gherasim Luca reprezentarea voit convulsivă și uneori violentă a
iubirii.
În Ocean (Dans intrauterin în trei tablouri)10 și Amphitrite (Mișcări suprataumaturgice și
non-oedipiene)11, combină imagini și cuvinte într-un joc cu hazardul
atât de plăcut avangardiștilor, în care întâlnirile dintre cuvinte și imagini
se petrec halucinant și, uneori, descurajant. Personaje care aleargă după
furculițe ca după niște fluturi, care își scot din urechi linguri cărora le
varsă conținutul peste insecte, capete care se despart în două sau sâni care se
desprind de trup având viață separată, toate acestea bombardează cititorul care
cu greu mai ține în mâini frâiele lecturii. Doar o citire mai atentă poate
dezvălui faptul că autorul combate și aici complexele impuse de știință omului
(“sunt răspândite prin încăpere, violuri abisale imprimate”),
văzute ca niște ruine pe care fiecare trebuie să le îndepărtăm. Continuarea este pozitivă, dar nu prin
imaginile folosite, ci prin finalitatea de un nivel ridicat al calități
trăirii, în asentimentul liniilor de forță avangardiste (“lectura (...) însoțită de țipete ușoare, de câteva cifre,
desene și litere aranjate într-o ordine arbitrară, dar asemănătoare unui rebus”).
Prin Gherasim Luca avangarda pe
teritoriul nostru încearcă, fie doar pe hârtie, să își mențină numele de
laborator artistic viu și încrezător (până la naivitate) în direcțiile trasate
la început și abandonate chiar de către inițiatorii de la Paris. Suprarealismul
devenea istorie chiar prin acordul artiștilor implicați, ceea ce era echivalent
cu o sinucidere.
Gherasim Luca va continua să
combată prin scrierile lui mereu polemice (atunci când se desfășura în manifeste),
mereu revoluționare și pline de inițiative (la revista Alge nr.5 și 6, va oferi spațiu de desfășurare unor copii, Fredy
Goldenstein și Mielu Miziș, ale căror scrieri erau văzute ca “lovituri de topor, clopote și iar clopote”), încremenirea
și tendința suprarealismului de a lua locul artei dominante față de care s-a
răzvrătit. A făcut toate acestea fără obosire, fără fi stagnat, al unui fel de
exprimare comod care să-i devină familiar și la îndemână. Abordând constant
aventura suprarealsită ca pe ceva inedit, Gherasim Luca a fost unul dintre
artiștii care a trăit la propriu visul de a rămâne mereu revoluționar, față de
tot și de toate, inclusiv față de ceea ce crease personal într-o anumită
perioadă de timp, un artist care nu s-a speriat de nou, așa cum cerea E. Zola,
chiar dacă asta îl condamna la o permanentă autoanihilare.
Note
1. H. Frank – La început a fost
scandalul, ed Meridiane, București 1971
2. H. Frank – La început a fost
scandalul, ed Meridiane, București 1971
3. Marin Mincu – Avangarda literară românească, ed. Minerva
București 1983
4. Marin Mincu – Avangarda literară românească, ed. Minerva
București 1983
5. Ion Pop – Avangardismul poetic românesc, Editura
pentru Literatură, București 1969
6. Ion Pop – Avangardismul poetic românesc, Editura
pentru Literatură, București 1969
7. *** Texte teatrale suprarealiste ,
ed. Unitext, București 2005
8. *** Texte teatrale suprarealiste ,
ed. Unitext, București 2005 - Spaimele
vieții mele
9. *** Texte teatrale suprarealiste ,
ed. Unitext, București 2005
10. *** Texte teatrale suprarealiste , ed.
Unitext, București 2005
11. *** Texte teatrale
suprarealiste , ed. Unitext, București 2005
12. *** Texte teatrale
suprarealiste , ed. Unitext, București 2005
Bibliografie
H. Frank – La început a fost scandalul, ed. Meridiane, București 1971
H. Frank – La început a fost scandalul, ed. Meridiane, București 1971
Ion Pop – Avangardismul poetic românesc, Editura
pentru Literatură, București 1969
Marin Mincu – Avangarda literară românească, ed. Minerva
București 1983
Revista Alge, seria I 1930 - 1931 (ed. Vinea, ediție realizată prin
facsimilare)
*** Texte teatrale suprarealiste , ed. Unitext, București 2005
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare