filme despre care am scris > aici
În filmul Pi (1998) regizat de Darren Aronofsky este greu să delimitezi realul de paranoia, mai ales cănd totul este foarte apetisant din punct de vedere intelectual. Maximillian Cohen (Sean Gullette)
este un matematician aflat pe o cale regală a matematicii. Obsedat de
ideea antică potrivit căreia în spatele fiecărui eveniment, lucru,
persoană stă o cifră, prin extindere rezultă că totul are o matrice, că
totul se poate defini printr-un număr care există deja, ascuns printre
semne (matematice). Refuzând religia la început, interesele lui se
intersectează totuși cu o grupare evreiască aflată în căutarea numărului
sacru, acel număr format din 216 cifre care ar sta în spatele numelui
real al lui Dumnezeu. De aici, mintea matematicianului, și așa afectată
în urma unui eveniment traumatizant din copilărie, începe să preia
frâiele realității, să aducă dovezi contrafăcute, cu alte cuvinte să
potrivească forțat realitatea potrivit unor coincidențe necontrolabile
cărora le dă notă de reguli de aur. Recunoaștem desigur simptomul des
întâlnit la astfel de persoane care văd semne acolo unde de fapt nu sunt
(vezi astrologia).
Geniul
lui Maximillian ajunge la urechile unei rețele care ar dori să
folosească descoperirea sa în manipularea pieței de bunuri și mărfuri.
Aceștia îi oferă un microprocesor de mare putere pe care Maximillian îl
folosește pentru a-și repara calculatorul pe care l-a distrus (ne aflăm
în anii în care calculatorul nu era ceea ce este astăzi).
Da,
în acest moment o să spuneți că scenariu se apropie de filmele clasice
gen Matrix sau altele de acest gen, unde idei filosofice sau oculte sunt
exprimate între două secvențe de luptă. Nimic mai neadevărat, aici
totul se limitează la capul personajului, interior și exterior (la
propiu și la figurat), iar dacă anumite teorii sunt exprimate, ele sunt
departe de populismul atât de răspândit, nota generală fiind o critică
agresivă față de orice căutare de genul celei care îl bântuie pe erou.
Că acesta nu ia în considerare este o problemă care se traduce iar prin
extinderea (figurat vorbind), a capului personajului.
Apariția mentorului său, Sol Robeson (Mark Margolis),
și el un vechi căutător al numărului Pi, nu face decât să echilibreze
tensiunea personajului, cel puțin doar pe durata când cei doi sunt în
aceeași cameră, fiind cel care arată drumul amăgitor și boala care
acaparează. Niște interesante parabole, demne de notat, ies în acele
momente din discuțiile celor doi.
Desele
leșinuri, diversele personaje care apar atât de real în film, vorbesc
despre manifestările unei boli. trăirile prin care trece pacientul,
fricile și modul de a se confrunta cu ele. Regizorul reușește de minune
să redea toate acestea, fără a îngroșa și fără a lăsa nimic deoparte.
Imagini șocante prevestesc finalul greu de urmărit: atingerea
creierului găsit în stația de metrou, întâlnirea cu anumite personaje în
vagoanele de metrou te pot duce cu gândul la trăirile subconștiente ale
pesonajului, încercarea lui (inconștientă) de a se vindeca. Oricum
personajul este departe de manifestările unui om sănătos. făcând totul
ca și când ar dori să scoată ceva din creierul lui, găsirea numărului
devenind pentru el o chestiune vitală de însănătoșire, decât
conștientizarea cheii universului, idee cu care a pornit la debutul
filmului. Dar și ideea de însănătoșire este trăită la modul maladiv,
numărul pe care l-a găsit luând corpul creierului lui (zice el) și
astfel soluția curativă găsită este de a .... Dar mai bine urmăriți
filmul. Oricum soluția vine ca un rezultat firesc și, după cum am zis,
anunțată de anumite secvențe.
Recomand
filmul celor care vor o altă tratare a subiectului acesta atât de
spinos, departe de expunerile neospiritiste care nu fac altceva decât să
ne otrăvească simțurile și puținele noastre cunoștințe despre viața
înconjurătoare. Și să ne ușureze de ceva bănuți în sălile de cinema.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare