Primul meu interviu publicat în Dunărea de jos - noiembrie 2011, Galaţi
Ştefan Ciobanu, autor al cărţilor de poezie aliona – Editura Amurg Sentimental, Bucureşti, 2007 şi Convoi de tăcere
– Editura Princeps, Iaşi, 2009, este laureat al mai multor premii
literare, din care amintim: Premiul pentru poezie la Festivalul Naţional
de poezie Octavian Goga (Cluj, octombrie 2010), Marele premiu al Festivalului Internaţional Grigore Vieru (Iaşi, noiembrie 2009), Premiul I la Festivalul Internaţional Lucian Blaga (mai 2009), Premiul II la Concursul naţional de poezie Leoaică tânără iubirea (Piteşti, martie 2009). De asemenea este editor pe site-ul literar Bocancul literar şi moderator al întâlnirilor Pariu pe Prietenie.
Nicoleta Onofrei: Ai citit relativ de curând într-un cenaclu din Galaţi, cum a fost?
Ştefan
Ciobanu: Când am citit mi-am imaginat că sunt într-un amfiteatru, că
poeziile prind consistenţă în spaţiul acela infinit dintre atomi, că cei
care mă ascultă or să aibe senzaţia că sunt în altă dimensiune.
Dimensiunea poeziei mele. M-am bucurat la final când am văzut că aşa au
perceput. Atmosfera de la Noduri şi Semne, căci acesta a fost cenaclul
gălăţean care m-a găzduit, a fost una deosebită. Cunoşteam doar puţini
oameni de acolo, lui Andrei Velea i-am făcut o întâmpinare la volumul
lui de debut, deci emoţiile ar fi fost,
cumva, scuzabile. Dar nu a fost cazul. S-a simţit o responsabilitate
foarte mare a celor ce ascultau pentru cel care citea (în acea seară am
fost eu).
N.O.: Cât de mult contează premiile literare şi apariţiile în contextul unor lecturi publice?
Ş.C.:
Premiul cel mai important (de la viaţă) este să poţi scrie, dincolo de
corsetul premiilor oficiale. Lecturile publice şi premiile sunt o
consecinţă, nu obligatorie. Şi dacă stau bine şi mă gândesc, nu au nici o
legătură. Poezia a apărut odată cu omul. Restul, cum spuneam într-o
poezie, se poate împacheta şi pune în bagaje.
N.O.: Ce este poezia pentru tine?
Ş.C.: Orice aş răspunde aici a mai fost spus, sau ar putea părea penibil, forţat, fals. Nu pot spune nimic de poezie,
las să spună ea ceva despre mine. Poezia poate fi un gest, o privire, o
atitudine, un fel de a fi. Cum am spus mai sus, poezia a apărut odată
cu omul.
N.O.: Te gândeşti vreodată că s-ar putea să rămâi înţepenit în traseistica imaginaţiei?
Ş.C.: Noi
toţi suntem înţepeniţi în imaginaţie, suntem robii ei. Gândim că cel de
lângă noi are nu ştiu ce păreri despre noi, dar nu îl întrebăm să vedem
dacă avem dreptate. Avem concepte înţepenite, pe
care nu le schimbăm aşa uşor. Înţepenirea de care mă întrebi mă duce cu
gândul la o rutină. Nu este cazul meu.
N.O.: Cum e atmosfera în Bucureşti între scriitori?
Ş.C.: Uneori,
mă simt ca în Kafka. Mie nu îmi prea place atmosfera din Bucureşti în
general. Şi îmi place să mă ţin departe de o anumită atmosferă
scriitoricească, care ştiu că există. Nu de alta, dar nu vreau să îmi
perturb felul meu de a fi, care ar influenţa şi scrisul. Nu este o
pierdere să te ţii deoparte, ba din contră, vezi bîlciul, comicul şi
hilarul confraţilor, ca să zic aşa.
N.O.: Există prietenie la Pariu pe Prietenie?
Pe
asta punem pariu mereu, la fiecare două săptămâni. Nu am găsit
rezultatul la pariu, nici nu trebuie. Facem un lucru minunat acolo,
strângem artişti, dornici să urce pe scenă şi să ne împărtăşească din
creaţiile lor. Totul într-o atmosferă relaxată, calmă. Este un proiect
în care am urcat din mers. Venisem la Pariu pe Prietenie prin Dana Banu
şi Adrian Suciu pentru a lansa cel de-al doilea volum de poezie Convoi de tăcere,
ed. Princeps edit. Sorin Teodoriu, cel care este inima acestui frumos
proiect, a pus un pariu cu mine în seara lansării, că pot să moderez (şi
modelez) alături de el ediţiile viitoare. De atunci, duminică de
duminică, pun şi eu un umăr la pirmaida prieteniei.
N.O.: Câţi prieteni din lumea literelor ai?
Ş.C.:
Toţi scriitorii care mă fac să-mi tremure cartea când citesc sunt
prietenii mei. Acum m-am despărţit cu drag de Jose Saramago. Ador enorm
de mult reîntâlnirile. Îi văd mereu pe stradă, prin metrou, prin
parcuri, prin tramvaie. Merg la braţ cu mulţi alţi oameni, şi asta mă
bucură. Pentru că nu sunt gelos, o iubire adevărată nu cunoaşte virusul gelozia.
N.O.: Ai încredere în literatura celor care o fac acum, odată cu tine?
Ş.C: Nu, pentru că foarte mulţi mimează. Şi oricum, nimeni nu e profet nici măcar în timpul său. Nu
ştiu ce încredere aş putea să am. Literatura oricum merge, nu are o
ţintă de atins, nimeni nu ştie unde se va împotmoli, ca o plută pe malul
unei insule.
N.O.: Este
omul o fiinţă moartă pe care numai amintirea copilăriei îl salvează,
amintirea unor "cai de lemn"? Sau e vorba şi de altceva?
Ş.C: Omul este o fiinţă adormită, care se trezeşte greu, şi poate niciodată complet. Caii
sunt nişte fiinţe angelice, şi bune şi rele în acelaşi timp, depinde ce
geană deschizi. Trezirea se face prin lovire sistematică, prin
rostogolire. Prin asumarea botului care te împinge. Întoarcerea la
copilărie reprezintă întoarcerea la momentul când sentimentele şi
gândurile nu veneau la pachet cu experienţa acumulată.
N.O.: Ai o poezie “drum bun domnule nimeni” în care eul liric spune că va duce pianul
chiar în condiţiile în care din tălpile oamenilor ce merg pe sârma
atârnândă deasupra oraşului, curge sânge. Ce este acest pian?
Ş.C.: Viaţa.
N.O.: Ţi-e
teamă vreodată de sângele acela, se întâmplă ca perechea groasă de
corapi să nu fie îndeajuns de groasă, să nu ajungă pentru a trece vremea
potrivnică?
interviu luat de Nicoleta Onofrei
Frumos! :)
RăspundețiȘtergeream citit de doua ori. tot nu pricep de ce s-a oprit omul cu interviu. In fine, e bine ca esti, altfel sau prin scris. chiar e! Pian bine acordat si maini libere pentru pedale, capace, clape...
RăspundețiȘtergere