vezi alte note de lectură > aici
Sunt multe
scrierile care inversează punctele
de vedere încetățenite până la un punct, pentru a confrunta citiorul (în cazul
de față și spectatorul) cu anumite aspecte care nu rezolvă apăsarea interioară creată.
ed.Art București 2012, p.288, trad. Alice Georgescu |
În piesa de
teatru Șase personaje în căutarea unui
autor (ed.Art București 2012, trad. și note Alice Georgescu) Luigi Pirandello (1867-1930) aprofundează teme dragi: relativitatea vieții și abolirea valorilor
absolute. Adevărul sau minciuna sunt într-o permanentă interschimbare în
funcție de cel care le manevrează, lucru care duce la punerea sub semnul
intrebării a tot ceea ce înseamnă mediu înconjurător. Un om viu este mai real decât un personaj? Nu,
nu e pusă greșit întrebarea, pentru că în această piesă personajul este cel
care se materializează din interiorul cortinei punând în penumbră actorul.
Dacă în romanul autobiografic Unul, nici unul, o sută de mii autorul merge din interior spre exterior aruncând în aer relațiile de prietenie sau mariaj
construite de-a lungul timpului datorită dorinței lui de a-și găsi numitorul
comun al ființei în fața diferitelor situații în care se manifestă de-a lungul unei
zile, în piesa Șase personaje... autorul
pornește din nebuloasa lume imaginară
spre limanul realității încercând să zguduie conștiința unei lumi previzibile.
Viziunea din această piesă este romantică pentru că întrupează personajul, îi oferă viață proprie,
chiar dacă limitată de liniile trasate de autor dar îmbogățită de multitudinea
de cititori/spectatori care îi oferă mereu altă semnificație. Astfel autorul
devine mai puțin real decât personajul creat, mai puțin dramatic dacă nu chiar,
demn de milă. Aceasta este o dilemă care l-a preocupat intens pe autor.
Șase personaje misterioase apar în toiul unei
repetiții obișnuite a unei piese de teatru obscure. Ele nu iau cu asalt scena, dar
încetul cu încetul se impun în mijlocul actorilor profesioniști (?), mânați de
calvarul de a repeta piesa necontenit, piesă care pare a fi
chiar realitatea lor permanentă. De cealaltă parte actorii sunt infectați de trăirile care încep să pună stăpânire pe scenă dinspre personaje, iau în
primire fiecare câte unul pe care îl studiază amănunțit chiar dacă le poartă sentimente nu prea cordiale. Totul devine ambiguu si treptat, tensionant. Dacă pe scenă moartea
este reală până cade cortina și se aprind luminile, în mijlocul personajelor
moartea este reală dar în același timp istoria se poate lua de la capăt de
alți actori cu același deznodământ, și tot așa.
Căutarea autorului este de fapt căutarea unui
sens, unei direcții care să ofere vieții legimitate. Spre deosebire de așteptarea
lui Godot unde personajele se opresc din a-și trăi viața, limitându-se la
jocuri în sala de așteptare, personajele aflate în căutarea autorului își
continuă travaliu, luptele interioare, acțiunile, dramele, tragediile, fricile,
într-un cuvânt: viața. Așa cum pare ea, lipsită de orizont. Chiar și atunci când improvizează (v. Astă-seară se improvizează) personajele lasă
aceeași impresie de Sisifi moderni care nu contenesc să întrebe, uneori pe
față, alteori printre rânduri: Unde e autorul?. Nu contează cine anume este, cât anume trăiește, atâta timp cât
cineva stă asupra lor (personajelor) și le conturează caracterele, personajele
se consideră salvate dar nu vindecate.
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare