Alex Turcu (blog-ul lui îl puteți citi aici) continuă rubrica Fișe de folklor cu un fascinant articol despre licantropi.
(fragmente)
DENUMIRI ŞI
ETIMOLOGII – DESCRIERE GENERALĂ - IZVOARE ŞI ATESTĂRI – ÎN TRADIŢIA POPULARĂ
ROMÂNEASCĂ
1. Gr. Lykantropos;
it. Licantropo;
// lat. Versipelle// germ. străv. Weriuuolf; germ. Der Wärwolf[1]; eng. Werewolf;
//fr. Loup Garou;// slav. Vlkodlak
(piele de lup); rus. Волкола́к;
În limba română se întîlnesc formele: licantrop (de origină recentă); vîrcolac (pe filieră slavonă) şi pricolici/priculici/tricolici (de origină
necunoscută, deşi s-a avansat teoria potrivit căreia, cuvîntul de bază este tricolici, provenit din gr. trix, trihos – păr şi lykos, lup[Scriban, 1939]). Fem. pricolicioaică. Variante: goglinte, pricurici, stricolici.
Vîrcolac - prin etimologie populară s-a ajuns şi la
forma: zvîrcolac (de la „a se zvîrcoli”). În Descriptio Moldaviae, Dimitrie Cantemir glosează cuvîntul pricolici, echivalîndu-l cu Loup Garou
din limba franceză.
Desemnează o fiinţă mitologică
compusă dintr-un trup de om şi un cap de lup, sau un om care are puterea magică
(sau care e pedepsit, blestemat[2])
de a se transforma în lup. Prin diferite contaminări ale mitului originar,
lupul poate fi înlocuit cu cîinele şi, uneori, cu alte animale: viţel cu cap de
om[3]
sau mînz roşu cu cap de om[4];
poate fi, de asemenea, mîţă sau porc[5].
Pentru
cei mai mulţi cercetători, credinţa în licantropi îşi are rădăcinile în vechile
ritualuri a) de iniţiere a tinerilor din triburile primitive care aveau ca
totem lupul[6]; b) care premergeau
vînătoarea, lupul fiind considerat cel mai abil vînător. Prin urmare, se
recurgea la ceea ce J. G. Frazer numea magie simpatetică – similarul produce
similarul: omul se înveşmînta în piele de lup, jucîndu-i rolul ca atare, pentru
ca forţa, curajul etc. acestuia să treacă asupra iniţiatului/vînătorului (cf. textul
unui descîntec: Mîncarea lupului/Puterea
ursului/ Să mănînci cît lupul/Şi să poţi cît ursul[7])
Din inventarul magic s-a păstrat
ideea că omul, cunoscînd anumite formule magice, poate el însuşi să se
transfome, de cele mai multe ori, dîndu-se de trei ori peste cap. În alte
tradiţii universale se bea o poţiune, sau
apa blestemată este aruncată asupra unei victime care se transformă în
diferite animale
(Cf. Metamorfozele lui Apuleius, în care Lucius este trasnformat în măgar de o vrăjitoare). etc.
(Cf. Metamorfozele lui Apuleius, în care Lucius este trasnformat în măgar de o vrăjitoare). etc.
Legenda lui Lykaon este, poate, cea
mai veche povestire în care se expune transformarea unui om în lup, ca pedeapsă
divină. Lykaon, vrînd să vadă dacă Zevs este într-adevăr zeu, sacrifică –
într-un ritual de provenienţă primitiv-canibalistică – un oştean sau chiar pe
fiul său. Carnea o amestecă cu cea de la animalele jertfite, şi o serveşte
zeului. Acesta, ca pedeapsă pentru îndrăzneala şi cruzimea lui, îl transformă
în lup:
„El, îngrozit, fuge şi
încearcă zadarnic să vorbească: urletele sale tulbură liniştea cîmpurilor. Pe faţă
i se adună toată turbarea din el şi mînat de dorinţa obişnuitelor sale crime se
repede asupra unei turme de oi, simţind plăcere să verse sînge. Îmbrăcămintea i se preschimbă în păr de
animal, braţele în picioare. Se face
lup, dar îi rămîn trăsăturile chipului de mai înainte: aceeaşi cărunteţe a
părului, aceeaşi violenţă în apucături...”.[8]
Una din cele mai vechi povestiri cu licantropi s-a
păstrat între fragmentele romanului Satyrikon al lui Petroniu, de unde s-a
perpetuat şi în realizările literare moderne. În punctele esenţiale, mica
povestire mileziană spusă la Ospăţul lui Trimalchos (LXII), se dezvăluie cam
aşa:
Doi drumeţi, un sclav şi un soldat, se opresc noaptea, spre a se odihni, într-un
cimitir. „Apoi, cînd m-am uitat la
tovarăşul meu, el tocmai se dezbrăca şi îşi punea hainele la marginea drumului.
Eram ca şi mort de frică. Mi s-a tăiat răsuflarea de spaimă; îngheţasem tot.
Dar el, după ce a urinat în jurul hainelor sale, s-a prefăcut deodată în lup. [...Apoi] s-a pornit să urle şi a
fugit în codru.”
Licantropul dă iama în turma de oi a
tovarăşului de drum, dar este rănit la gît de familia acestuia.
„Cum
s-a luminat de ziuă am luat-o la goană spre casa stăpînului meu [...]. Cînd am ajuns în acel loc în care se
schimbaseră în piatră veşmintele, n-am mai găsit decît o dîră de sînge. Acasă,
însă, soldatul nostru zăcea în pat [...] şi un medic îi îngrijea gîtul. Am
priceput că soldatul era un pricolici
(Intellexi illum versipellem
esse).”[9]
În Istoria Naturală a lui Plinius, se găsesc, deasemenea, cîteva mici povestiri
în care apar vîrcolaci (Cartea a VIII-a, cap. XXII – dar pare să fie vorba şi
aici de o iniţiere de 9 ani),iar în Istoriile lui Herodot, descoperim o
populaţie întreagă (Neurii din Sciţia, cartea a IV-a) care se transforma în lupi, pentru şapte
zile, în fiecare an. Aici, însă, cei mai mulţi cercetători, au observat
pomenirea unei sărbători în care populaţia purta masca lupului.
În Evul de
Mijloc, Vîrcolacii îşi fac intrarea definitiv în literatura de toate speţele:
în versurile Mariei de Frace (care
dedică un poem întreg acestei creaturi, numită acolo, Bisclavret[10]), sînt pomeniţi
şi în Cîntecul despre oastea lui Igor
şi, mai tîrziu, apar chiar...la tribunal, recunoscîndu-şi crimele!
Cazul cel mai cunoscut este al
renanului Peeter Stubbe (sau Peter
Stump), din secolul al XVI-lea, executat prin tragere pe roată, decapitare şi
incinerare în 1589. S-a păstrat în limba engleză o cărţulie din anul 1590 care
povesteşte cu lux de amănunte... crimele acestui aşa-numit: vîrcolac din
Bedburg. Redau numai titlul care, după obiceiul vremii, rezuma conţinutul
lucrării: Discurs adevărat care istoriseşte condamnabila viaţă şi moarte a lui
Stubbe Peeter, cel mai ticălos vrăjitor, care în chip de lup au săvîrşit multe
crime, făcîndu-şi drăceştile mendre timp de 25 de ani, omorînd şi devorînd
bărbaţi, femei şi copii. Care pentru aceleaşi fapte au fost prins şi executat
în Octomvre în 31 de zile,acum un an, în
oraşul Bedbur[g], aproape de oraşul lui Collin [Koeln] din Germânia. Bilanţul
era de cel puţin 16 crime...
Acesta a fost numai unul din cele
aproximativ 250 de procese de licantropie, înregistrate între 1423 şi 1720...
În tradiţia populară românească,
Pricoliciul/Vîrcolacul provine din copil din flori sau zămislit în zi de
sărbătoare[11], din copii lepădaţi, sau
din copii „născuţi schimonosiţi, care trăiesc pînă la o vreme”[12]
sau nebotezaţi, din strigoi viu,
nestrăpuns la moarte[13]
etc...
O menţiunea
curioasă, spune că: Vîrcolacii se fac din
văzduh, numai din cauză că torc femeile noaptea fără lumînare[14].
Credinţele cele
mai răspîndite spun că vîrcolacii sînt cei care provoacă eclipsele, muşcînd din
aştri.[15]
Întunecimile
de Soare şi de Lună se fac atunci cînd Dumnezeu porunceşte vîrcolacilor să le
mănînce, la lumea văzînd acestea, să se mai abată de la rele.[16]
Credinţa despre vîrcolaci e
condiţionată de fazele lunii: omul se poate preface în lup cînd „îi vine luna”.
S-a păstrat şi vorba: lunatec – pentru un om nervos, mai ales cînd e lună
plină.
În credinţele poporului
nostru, vîrcolacul care mînîncă luna, este copil din flori, a cărui mamă,
înaintea de-a-l naşte, a mers torcînd pe poteca fîntînei, la apă. Cînd
este să fie eclipsă, el adoarme, spiritul iese din corp şi se suie la lună pe
firul tors, acum aşa de supţire că nu se poate vedea; şi dacă cineva, trecînd
ar rupe firul, sau ar mişca corpul părăsit, sufletul nu ar mai intra în corp şi
omul ar muri.[17]
Vîrcolacul/Pricoliciul atacă turmele
de oi; alteori, omoară şi mănîncă copiii.
Tot astfel, cum în Occident se
înregistrează cazuri de „lykanthropie” pînă astăzi, mai ales în revistele
dedicate subiectelor paranormale, la noi circulau povestiri „adevărate” despre
priculici sau vîrcolaci. Iată, mai jos, un caz din Caraş-Severin, înregistrat
în 1885 printre răspunsurile la un chestionar folkloristic:
„În toamna anului trecut, 1883, vecinului meu George
Gurămare i-au murit mai multe oi afară la cîmp, după credinţa lui, de
priculici. Deci a adus oile acasă şi le-a închis în poiată. Şi a chemat mai
multe neamuri ale sale să păzească priculiciul ca să-l omoare, carele după
dechieraţiunea [declaraţia] lui, l-a văzut într-o sară la sălaş venind la oi în
formă de căpău [cîine]. În seara aceea a venit vecinul meu la mine, rugîndu-mă
să leg căcăpul meu preste noapte, căci dînşii sînt la pază ca să prindă ori să
omoară [sic!] priculiciul, dar să nu spun la nime. În zadar am voit a-l dezbate
[dezbăra] de la acea superstiţiune, căci dînsul a întărit cu jurămînt că l-a
văzut la sălaş venind la oi ca copău, sărind în strungă. L-a cunoscut, că era
luna ca ziua, a rădicat puşca să-l puşte, dar l-a minţit [ratat]; cînd s-a dus
după boată, întorcînd nu l-a mai găsit acolo. Deci a păzit toată noaptea fără a
vedea ceva şi totuşi peste noapte a aflat cinci oi crăpate. Şi mai departe i-a
crăpat oi pînă la cincizeci.”[18]
ANEXA I
Rezumat după
Voronca, A.I.F., ms. 105, 18: Doi fraţi erau vîrcolaci, unul fiind născut înpre
Sf[întul] Nicolae şi altul înspre Paşti. Tatăl lor i-a urmărit în pădure şi a
văzut cum se fac lupi. Au gîtuit o pereche de oameni, cu caii lor, cînd s-au
înapoiat de la o nuntă. Alt om, care se închina mereu, a fost cruţat. Lupii
s-au făcut din nou oameni şi au pornit spre casă. Tatăl, care a văzut totul, a
ajuns înaintea lor acasă şi s-a pregătit de plecare împreună cu nevasta. Cînd
copiii l-au întrebat de ce pleacă, el le-a răspuns că le este frică să nu-i
ucidă şi pe ei. Copiii s-au plîns că nu este vina lor că au fost făcuţi la zile
mari şi mai bine pleacă ei de acasă. (Tony Brill, Tipilogia, II, p. 44)
ANEXA II
Rezumat după E.
Niculiţă Voronca, AIF, ms. 105, 17: Un bărbat cu nevasta lui s-au dus la muncă
de Sf. Foca, să strîngă un stog. Bărbatul a plecat să vadă ce fac copiii acasă.
I-a spus femeii să nu se teamă dacă va veni cineva. Omul s-a făcut cîine, dîndu-se de trei ori peste cap. Era strigoi,
fiind al şaptelea băiat la părinţi. Cîinele a atacat femeia. Femeia s-a apărat
cu furca şi a rupt-o. Femeia s-a apărat apoi cu brîul ei. Cîinele a fugit
simţind că se va face din nou om. A revenit ca om. Femeia i-a povestit ce-a
păţit. Femeia a văzut în dinţii lui zdrenţe de la brîul ei. Omul acela avea coamă pe spate, de la părul
capului pînă jos.
Idem în
Dumitraşcu, Strigoii; finalul: L-au
prins sîmbăta în mormînt şi au scăpat de el.
E. Petrovici,
Folclor din Valea Almăjului: Femeia l-a căutat, i-a descoperit coada, a ars-o
cu fierul şi a devenit om ca toţi oamenii. (idem)
[1] Jacob
und Wilhelm Grimm - Deutsche Sagen I, ,Berlin: In der Nicolaischen Buchhandlung,
1816
[2] Nu trebuie să uităm că, în general, în
gîndirea mititcă, animalele sînt de fapt oameni transformaţi de către zei, în
urma unei pedepse (vezi. Ovidius – Metamorfoze sau legendele populare româneşti
zoologice).
[3] Popescu-Ciocănel, Braşoave, 264
[4] Pamfile, Mitologia I, 147
[5] E sufletul unui om care a făcut fapte atît de rele, încît
nu e primit nicăiri pe lumea cealaltă. Iese noaptea, din mormînt, în forma unui
porc gol pe jumătate şi nu reintră decît după cîntarea cocoşilor. Nu face nici
un rău. Încetează de a fi porc, cînd D-zeu îl iartă de păcatele făcute. (Muşea
– Bîrlea – Tipologia)
[6] Mircea Eliade consideră acest fapt propriu
dacilor (care se autonumeau: daoi – lupi).
[7] Gr. Tocilescu, Ch. Ţapu – Materialuri
folkloristice III, Minerva, 1981, p. 109. Exemplul, semnalat de Mihai Coman în
Mitologie populară românească, I, Minerva,
1986, p.145
[8] Ovidius – Metamorfoze, trad. David
Popescu, Ed. Ştiinţifică, 1972, p. 53 (Car.I,219 şi urm.)
[9] Textul în limba română reprodus după:
Petronius, Satyricon, trad. Eugen Cizek, EPL, 1967, pp.134 – 135)
[10] Un nobil se transformă periodic în
vîrcolac. Soţia află şi-i ascunde hainele, astfel încît să nu se mai poată face
om la loc. În cele din urmă, se întoarce la castel, în chip de lup şi
demonstrează mîrşăviile soţiei şi-a ţiitorului ei, apoi, îmbrăcînd hainele omeneşti,
redevine cel de la început.
[11] Voronca, A.I.F., ms. 105, 18 (VEZI ANEXA
I)
[12] Muşlea – Bîrlea, Tipologia, p. 237.
[13] Pamfile, Mitologia I.
[15] Vezi: Vlad Manoliu – Mic dicţionar de
astronomie şi meteorologie ţărănească,
Mentor, 1999, pp.76 - 78
[16] Otescu Ion, Credinţele ţăranului român
despre cer şi stele, Bucureşti, 1907
[17] Ioan S. Floru – Supravieţuiri în locuţiuni şi jocuri de
copii (în Convorbiri literare, anul XXVII (1894), nr.12, 1 Aprilie,
Bucureşti, p. 1016)
[18] B.P. Hasdeu – Literatură populară, ed. de
L. S. Vasilescu, Bucureşti, 2000.
Interesant, unele lucruri le stiam. Pana la urma s-ar putea sa fie doar o simbolistica straveche pentru schimbarea personalitatii unui om.
RăspundețiȘtergere