episodul I îl puteți citi aici
numărul trei
lasă viespea
amorțită pe zid
Entuziasmul
se simte la revista Punct, frenezia devine o stare de a fi. Constantele
în cadrul colegiului redacțional erau: efervescența și elanul creator
adaptat la noile curente literar-artistice.
Scarlat Callimachi deschide revista cu o poezie foarte cuminte, oricum mai cuminte decât tonul pe care îl va avea în articolul de peste două pagini. Insomnia se mai agață încă de motive simboliste sau expresioniste învechite (amurgul, furtuna, copacii), care zdruncină în crescendo cititorul. Este abordată cu nostalgie imaginea călătorului sortit să asiste la schimbarea galopantă a mediului ambiant, fără să poată lupta cumva împotrivă învechit în haine / se duce parcă’ncet / și numără copacii / amurgul greu se lasă în praf multicolor. Acceptarea devine apăsătoare și tinde să se materializeze în suflet într-o stare generalizată în glasul lui vibrează / spasmodic insomnia.
Simbolistul
care asistase și chiar luase parte la nașterea dadaismului, Ion Vinea, aduce o poezie erotică (poate cea mai
frumoasă poezie din acest număr, și nu pentru că este erotică) care oferă cititorului o
defilare relativ cuminte în exprimare, însă cu o puternică forță de sugestie. Combinând
imagini însolite (țesături persane, leneșe
liane) cu decoruri casnice (alcov), oferă mediului liric o strălucire aparte, care te îndeamnă la recitire. Tensiunea crește, miza este cea a trăirii prezentului, la
stoarcerea lui de orice semnificație suplimentară, de orice balast, fără nicio
dramă exterioară sau interioară care să perturbe cursul. Avem de a face cu o seninătate în trăire
care era departe de implicările sentimentaliste ale acelor vremuri, un naufragiat deapururi cum se numește în
fața formelor nude ale iubite inerte.
Dida Solomon, prin poezia Inimă sfâșiată de fată unde te duci?, prezintă o poezie zguduită de aversiuni interiorizate, gradând tensiunea prin repetarea (nu
obsesiv ca la bacovia) unui vers anume, repetiție care sfarmă bucată cu bucată
zidul care o înconjoară. Și această autoare este în căutarea unui limbaj poetic
nou și cât mai inedit (lasă viespea
amorțită pe zid), dar și a unei sincerități care să o
aducă aproape de cititor. Folosirea unor teme ocolite de literatura cultă
română, cum ar fi interpretarea viselor, descântecele și alte superstiții, lucruri care țin de un
banal esoterism în vogă în acea perioadă, trebuie pusă tot pe seama
noilor direcții de creație. Fără a avea nicio legătură cu avangardismul, I.C.Vissarion,
scriitorul autodidact din Costești, scoate în 1923 un volum ciudat de note
personale intitulat Lumea cealaltă. Ce
mai este după ce murim, în care redă visele avute pe parcursul vieții și
încearcă să și-le explice, făcând fără să își dea seama o autopsihanaliză modestă,
dar sinceră.
Stephan Roll, și o pagină mai încolo Ilarie Voronca, vor fi singurii care
vor scrie conform noului limbaj, poate datorită faptului că erau cei mai tineri
din colectivul redacțional, și spiritul lor
artistic era, dacă nu nealterat, cel puțin mai deschis. Cu poezia Distilări, Stephan Roll își prevestește forța aparent
inepuizabilă a creatorului de imagini frapante și neașteptate ce avea să
devină peste ceva timp, forță stinsă doar de înregimentarea în cadrul partidului socialist.
Jocul imagine/text propus de Scarlat
Callimachi sub titlul Tăcere,
atrage atenția prin ambițioasele definiții poetice, stil care va începe să
paraziteze și producțiile literare ulterioare ale altor autori.
Partea poetică este închisă de Ilarie
Voronca printr-un poem stufos, aproape irespirabil. Cum deja se consemnase de către critici, poetul avea o
neobosită putere de a crea imagini (nu
totdeauna de bună calitate(...), dar de cele mai multe ori originale și interpride
– E. Ionescu) care nu de puține ori sufocau poezia. În Semnalizări, poezia cu care se prezintă în
acest număr, lipește imagini dispersate, le amalgamează, urmând
într-o manieră personală, directivele constructiviste. O atmosferă de recuzită (cerul de guatepercă),
bolnăvicioasă (viziune atrofiată),
fără speranțe (cinematograf incendiat,
toamna a pătruns în adevăr), cu mesaje care încep să își depășească timpul (abecedar abstract), este cea care se întinde, peste toată poezia precum o caracatiță. Avem în față de fapt descrierea alterării vieții, trecerea timpului (prin viața ta Clary a trecut / cu o viteză
interzisă de Biroul de Circulație), pierderea iubirii (inimă cerc invins), de care poetul se salvează prin crearea de
imagini (luna și-a plimbat faetonul cu
lapte, pomii fac gimnastică suedeză, sălciile ți-au ieșit ca gâște în drum).
Articolele polemice, păstrând exprimarea strigătoare a manifestelor noilor
curente literar-artistice pe care
autorii români le cunoșteau foarte bine, se rezumă la a arăta cu degetul arta
învechită, la a expune succint noile linii de forță care ar trebui să vină în loc, și la a pune la avizierul
rușinii, nume mari ale literaturii din acea perioadă.
Ilarie Voronca vede în teatru contactul imediat cu
publicul, lucru care ar trebui mânuit cu o mai bună
îndemânare de către cei puși în funcții de conducere în cadrul acestor instituții. Teatrul ar trebui să depășească stadiul
de fotografie stupidă a vieții cotidiene, iar granița dintre spectator și
actor să fie spartă, rolurile să circule de
la unu la altul ca o minge de fotbal. Drama trebuie să izbucnească nu doar
între actori îndopați cu roluri ca rațele cu porumb, ci trebuie să includă
și pe cei din sală. Sunt arătați cu
degetul scriitorii în jurul cărora se învârtea dramaturgia acelor vremuri Bernstein, Battaulle, Sorbul sau Camil Petrescu. Niciodată geniul lui Claudel nu a tulburat intrigele sau îngâmfarea de la noi se
specifică în articol. Nume precum
Wedekind, Kaiser, Hasenklewer, Strindberg au fost rostite doar în treacăt
pe scenele din România, lucru văzut ca un mare minus de către Ilarie Voronca. Se vede o nedreptate în
înlăturarea colegei de revistă Dida
Solomon (un excelent interpret al lui
Strindberg), punându-se pe celălalt taler, cu un ton ironic pe care vă las
să îl descoperiți dv, caracterizările actorilor care umpleau afișele de pe
străzi. Ce este interesant (și curajos aș zice), este acuzația de antisemitism
fără adresant, care ar explica nedreapta înlăturare a actriței mai sus menționată.
Scarlat Callimachi face o succintă prezentare a Expoziției Contemporanul (prima revistă din România care a susținut mișcarea de avangardă constructivismul), expoziție internațională modernistă, la care au
participat țări precum Polonia,
Germania, Cehoslovacia, Serbia, Ungaria. Se subliniază prezența lui C. Brâncuș (aflat în plină recunoaștere internațională) și Marcel Iancu (aflat la început de drum) dar și a următorilor Milița Petrașcu, Maxy, Dida Solomon și nu în ultimul rând Victor Brauner.
Mihail Cosma în articolul Accidente face o ironică radiografie filmelor și spectacolelor
care erau oferite cu generozitate publicului. Unele dintre fraze, ca să nu zic
întreg articolul, sunt actuale, dovedindu-se nu atât vizionarismul
mișcării, ci faptul că publicul nu a învățat nimic din noile nevoi ale
spiritului de a se manifesta (erau aceleași trenuri, doar pasagerii se schimbau - Gell Naum). Azi Feți
Frumoșii ancestrali, visând iubiri mecanice, își fac stagiul arid și pragmatic
în fabricile industriei cu viitor;
zânele tirane și blonde în speranța unei totale reabilitări, umilesc – nocturn
– trotuarul devenit, deodată, asfalt. Articolul, o rafală de ironii
spumoase, aduce în același ton și modalitățile de remediere: Vrem scena bord de avion în pană de motor, scena ring de box;
scena stadion de footing.
O rubrică scurtă și mai mult decât ironică, niște pastile cu miros de atac
la persoană, își face apariția în paginile revistei sub titlu ETUVA semnată UBU-ROI (după piesa cu același nume a lui Alfred Jerry). Nu s-a stabilit persoana
care se ascundea în spatele acestei semnături, eu aș paria pe Ilarie Voronca. O să redau
doar invitația răutăcioasă adresată unor scriitori din acele vremuri precum Victor Eftimiu, Mircea Rădulescu, Camil
Petrescu, A. de Herz, Mihail Sorbu,
Brătescu Voinești de a nu mai scrie.
Se simte în acest număr aplombul injecțiilor verbale din manifestele cu care au venit curentele avangardiste. Articolele sunt mai acide decât producțiile literare, singurii doar
mai tinerii Ilarie Voronca, Stephan
Roll, Mihail Cosma, Victor Brauner încercând să pună în practică, în
producțiile artistice, noile cerințe ale vremurilor.
* Ilustrarea articolului s-a făcut prin scanarea revistelor publicate în colecția Ediții facsimilate de către Ministerul Culturii și Cultelor INSTITUTUL NAȚIONAL PENTRU CERCETAREA AVANGARDEI ROMÂNEȘTI ȘI EUROPENE ed. Vinea, 2003
0 buşeli:
Trimiteți un comentariu
Zi ceva de-a busilea sau din picioare