duminică, 6 iulie 2014

Despre nimic un vers voi scri


lista completă a autorilor din rubrica poemul săptămânii > aici

William IX
(Occitan: Guilhèm de Peitieus; French: Guillaume de Poitiers; 1071-1127) este cunoscut ca fiind primul trubadur. Dă startul unei perioade relativ scurte (în 1227 episcopul de Paris condamnă învățăturile trubadurilor, și totul se stinge). Trubadurii au venit din toate păturile sociale. Unele dintre poeziile lor rămân de o actualitate izbitoare chiar și azi.
Este și cazul poeziei de mai jos, bântuită de o stare de lehamite simbolistă (avant la lettre desigur) și de imagini neduse până la capăt, lăsate într-o plăcută suspensie. Acestea sunt motivele pentru care am ales acest poem pentru rubrica poemul săptămânii.


[vers]

Despre nimic un vers voi scri;
De nimeni nu voi
pomeni,
De tineri, sau despre-a iubi,
Nimic de-altceva,
Că am compus fără a ști,
Dormind în șa.

Sub care stea a fost să vin?
Vesel nu sunt, nici nu suspin,
Nu sunt de-aici, dar nici străin,
O spun așa,
Pe-un munte-o zână har deplin
A vrut să-mi dea.

Nu știu nici când am adormit,
Nu mi s-a spus când m-am trezit
Nici inima-mi nu s-a sfârșit
De-o veste rea;
Și chiar că nu m-am sinchisit;
Pe legea mea!

Bolnav sunt și mă prăpădesc,
Nu știu de mă-nsănătoșesc;
Să caut doctor mă gândesc,
Dar care-o fi?
Bun fi-va dacă reușesc
Rău de-oi muri.

Am o iubită, am aflat,
Dar n-am văzut-o niciodat';
Nu mi-a plăcut, nici supărat,
O spun așa,
Normand, francez nu s-a aflat
În casa mea.

Nu o cunosc, dar o iubesc,
La ea nu vreau să mă gândesc
De n-o văd nu mă sinchisesc
Deloc de ea,
Eu pe-alta îns-o prețuiesc
Că-i altcumva.

Nu-i cântul meu pentru ceva
Și îl voi da așa, cuiva,
Ca să-l dea și el altuia
Spre-Anjou, aș vrea;
De acolo-l va lua cineva
Și tot așa ... 

trad. Simona și Victor Bercescu
text redat din Poezia trubadurilor, ed. Albatros 1980

0 buşeli:

Trimiteți un comentariu

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!