vineri, 1 noiembrie 2013

Marian Drăghici


vezi lista completă a invitaților pe blog > aici

vezi lista completă a invitaților pe blog > aici


Marian Drăghici - (n.1953)

A publicat urmatoarele volume de versuri: Despre arta poetica (Editura Cartea Româneasca, Bucuresti, 1988), Partida de biliard din padurea ruseasca (Editura Eminescu, Bucuresti, 1995), Lunetistul (Editura Pontica, Constanta, 1996), Lunetistul si cocosul de tabla (Editura Cartea Româneasca, 1996), Harrum, cartea ratarii (Editura Vinea, Bucuresti, 2001),
Licht, lansam/ Lumina, încet (Wieser Verlag, Klagenfurt, Austria, 2004), Negresa (Editura Vinea, Bucuresti, 2005).



ceva mai real decât neantul

poate că totuşi există
ceva mai real decât neantul domnule Beckett,
iubirea unei femei ce nu mai este
(moartea nu ne-a despărţit nici uitarea)
şi de care deodată ţi se face dor, la modul că
ai pleca de pe pământ –

ai pleca de pe pământ
dar încă nu e timpul. destul să spui
poate-n curând am să-ţi văd faţa, iubito
cum de-atâtea ori am privit moartea în faţă
sau mă rog, din profil
în zilele cu dum-dum ale revoltei
flanând pe străzi
în speranţa că am să te regăsesc
da, am să te regăsesc
undeva departe în seara de după moarte
lângă un foc mic de vreascuri, lângă izvor

absolut ferită de oameni,
absolut ferită de fiare,
numai cu licărul stelelor deasupra şi în mişcări
cu graţia goliciunii originare.



fumătorul



o casă pustie iarna,
o casă pustie indiferent de anotimp
pe malul fluviului,
o hardughie în fond,
în care un bărbat singur
stă şi fumează până noaptea târziu
privind pe fereastră în gol
aşezându-se şi ridicându-se de la masa de scris
nemulţumit fără să cunoască măcar motivul
nemulţumirii sale. poezia? viaţa?
acest tărâm glorificat
de venirea barbarilor?
înveselindu-ne

cu barbarii am stat la masă,
cu barbarii am băut vin,
în cărţile barbarilor am căutat calea, adevărul şi viaţa,
în casele barbarilor unde e zeu
însuşi batracianul ateu
femeile noastre născură în orăcăitul general
famelici bebeluşi de barbari.

oamenii ăştia care erau totuşi o soluţie (după Kavafis)
gata, rămân la noi definitiv.
toţi până la unul
vom deveni de bună seamă barbari,
toţi până la unul tu, eu
vom orăcăi în ţara
batracianului ateu.

la venirea sa Domnul
va găsi aici, dacă va mai găsi,
o casă pustie iarna,
o casă pustie indiferent de anotimp,
pe malul bălţii
o hardughie în fond
în care un bărbat singur
stă şi fumează până noaptea târziu
privind pe fereastră în gol –

şi de jur-împrejur
sub luna târâş însângerată
un popor de barbari cerându-i capul orăcăind
orăcăind
orăcăind
orăcăind
orăcăind
orăcăind

în timp ce el îşi aprinde ţigara
iar şi iar îşi aprinde ţigara
privind pe fereastră în gol
aşezându-se şi ridicându-se de la masa de scris
nemulţumit fără să cunoască măcar motivul
nemulţumirii sale.



ajunge acest hatâr pentru diavol

măr despicat, iată-mi viaţa.
bisturiu în mâna chirurgului
acea roşeaţă de zori de zi
a feţei ei după dragoste
cum aş putea s-o uit.

astfel îmi fu dat,
să întâlnesc într-un septembrie oarecare
pricina morţii mele
şi să fiu liniştit cu ea
ca plopul cu zbaterea
frunzei sale.

dar eu mi-am făcut datoria, am mers
până la capătul disperării fără să mă anunţ
şi-am văzut cât de neputincioasă, de inutilă
cade lumina unei minţi poetice
pe un pat rece care a fost cândva cald.

mai explicit nu voi fi.
ajunge acest hatâr pentru diavol.



iapă roşie dobrogeană


a spus nu şi-a plecat trântind uşa
scuturând pe scări coama-i mistică
de iapă roşie dobrogeană.

a spus nu patului
şi calcă atât de uşor
de parcă a spus nu morţii,
de parcă moartea ar fi peste mare
şi nu aici
în camera asta de 3/4
cu flori de stepă pe masă.

moartea cu ochii săi violeţi
lăsându-şi pe umărul meu greutatea
de verde papagal bătrânicios,
făcându-şi pe umărul meu veacul şi găinaţii
înainte de-a trece marea –

dacă un verde papagal bătrânicios
cu ochii săi violeţi
este în stare să treacă marea.


pe măsură ce se însera

pe măsură ce se însera – se însera.

am primit pagina albă, goală
cu disperare crescândă:
pe un câmp luminos-luminos
oare ultimii funigei întunecară
harul meu poetic sau
albul dinţilor tăi, femeie răsăriteană ?

de departe cred că aveam o uimire-a figurii
de bătrân ce nu-şi mai poate duce
biata sa rămăşiţă
de la marginea patului pânla masa de scris
şi-acum începe să plângă

şi plângi
şi plângi –

cu albul ochilor întors
mult în timpul din urmă
spre marile lacrimi
ale beatitudinii.

0 buşeli:

Trimiteți un comentariu

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!