duminică, 5 mai 2013

Pieta - pârghiile care sângerează

pieta film sud-corean, gang-do, mentalitatea asiatică

 filme despre care am scris >  aici

Pieta un film sud-corean răvăşitor


Viața nu este ușoară, nici când joci rolul de călău. În interiorul fiecăruia mișună un roi de catacombe făcute de cârtițe sau alte lighioane. Filmul sud-corean Pieta (2012) pune pe un taler destinele unor oameni nevoiași, prinși în calamburul vieții într-un mod dramatic ce oricând înflorește în tragic, și pe celălalt taler destinul unui recuperator de neînduplecat, un recuperator android la cât de inexpresivă este fața lui în urma acțiunilor pe care le face, și care întorc (nu doar o dată) stomacul pe dos spectatorului. Atât mentalitatea asiatică cât și filosofia de viață sunt bine tratate în acest film, personajele văzându-și de fricile lor, de tensiunile lor pe care încearcă să le gestioneze, de micile lor drame. Nu se caută rezolvări fulger, ci o împăcare cu situaia, o înțelegere cu destinul.
Gang-Do, căci așa îl cheamă pe recuperatorul rece, trece ca un tanc prin destinele celor din jur, prin destinele celor care, împinși de viață, apelează la serviciile unor cămătari. Singur,  ca un robot uitat pe progamul distruge, își duce viața încercând să astupe refulările personale de natură sentimentală și sexuală care i se citesc în acțiuni.
Apariția misterioasă și bruscă a lui Min-soo Jo reușește să-l viruseze, începând ca gesturile să îi tremure, începând ca ochii să îi lărcimeze, fără însă a veni și vindecarea.
Vedem cum Gand-Do este doar o oală sub presiune care începe să se privească mai atent și, în același timp, să privească în jur, începe să aibă sentimente, să se dezghețe și să trăiască. Gesturile sunt ale unui om ce este pus pentru prima oară în fața vieții, ca un copil începe să se bucure exuberant, lucru care atrage atenția celor din jur. Interesant cum, aceste sentimente, care în meseria lui sunt o notă de slăbiciune, se datorează unei întâmplări incerte, dar care îi apasă pârghiile care sângerau în el, sângerau odată cu oasele rupte fără nicio clipire. Încrederea oarbă pusă în fața unei situații nesigure denotă nevoile care strigau în el, poate mai mult decât pe cei pe care îi schinjuia.
Pieta este un film care îngheață acțiunea, care îngheață inima, și prezintă picăturile venite în urma căldurii (fie ea și o iluzie) ca pe niște semințe de sânge ce intră în suflet. Personajele își duc crucea, adunând durerile ca pe niște jaloane, nu au speranțe de mai bine, poate doar de menținere până la sfârșit a situației prezente. Și dacă luăm în calcul duritatea personajului principal, nu ne va mira soluția aleasă de acesta pentru a încheia aventura în care s-a trezit.

2 buşeli:

  1. M-ai facut curioasa, nu ma prea uit la filme asiatice, are un titlu interesant.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma bucur ca inca exista fascinatie pentru cinematografia sud-coreana :)

    RăspundețiȘtergere

Zi ceva de-a busilea sau din picioare

de-a bușilea prin aer!